CITAT (Markus_H @ 08-09-2011, 22:46)

Nja gör det verkligen det? Man brukar räkna på antalet år det går mellan att befolkningen ökar med en miljard. Intervallet blev kortare och kortare för varje miljard men jag tror man ser en avmattning så att hastigheten sjunker även om befolkningen globalt sett ännu ökar men i Europa och Japan går vi i motsatt riktning. I framtiden får vi nog jobba tills vi är 70 om vi ska kunna ha tillräcklig skattebas för att försörja alla pensionärer.
Det här funderar jag på ibland så jag kan bli gråhårig. Jag får bara inte ihop det riktigt. Här går det massvis med arbetslösa unga människor och ändå ska de äldre fortsätta jobba minst tills de blir 70?? Någonting är sjukt i samhället.
Ungdomar uppmanas först att plugga i det oändliga och när de väl blir färdiga så får de i bästa fall jobb på Mc Donalds!?
Jag förstår för det första inte varför vi måste ha en överkvalificerad befolkning som ändå inte får komma in på arbetsmarknaden. Hur kan vi sedan bara tillåta att de som börjar närma sej pensionsåldern bromsar upp den naturliga avgången på det här viset? Istället borde man väl satsa på att plocka in påläggskalvar i tid som är redo att ta över när den äldre går i pension. Fortsätter det så här kommer de väl inte utbildningsmässigt "på rätt plats" förrän de själva snart ska gå i pension...