|
skånepåg
08-09-2011, 09:55
Overpopulation är inte bra, vissa länder har tom. stoppat för man får bara ha ett barn, många forskare tycker resten av världen ska hänga på det med. =)
Överpopulation i kombination med överkonsumtion och resusslöseri kan mycket väl bli väldens undergång om vi inte gör nånting åt det: The Most IMPORTANT Video You'll Ever See (part 1 of 8)Men jag tror ändå inte på att begränsa populationsökningen genom tvång. Däremot borde massiva informationskampanjer sättas igång i hela världen och folk borde uppmuntras att skaffa så få barn som möjligt (om ens några) inte minst för att deras barn ska ha en chans att överleva.
skånepåg
08-09-2011, 10:27
Mjo, men det föds väl fler barn nu än det nånsin har gjort med? Helt galet, tycker varenda jäkel man känner skaffar barn och många (tonåringar) när de fortfarande går i skola och annat
INGA människor kan ändra situation i världen hur mycket de än försöker!
Piccante
08-09-2011, 12:19
CITAT (silos @ 08-09-2011, 13:04)  INGA människor kan ändra situation i världen hur mycket de än försöker! Det var en uppgiven inställning?  Alla förändringar börjar med att en person tar ett litet steg, glöm inte det...
*Stintan*
08-09-2011, 12:21
CITAT (Markus_H @ 08-09-2011, 13:19)  Det var en uppgiven inställning?  Alla förändringar börjar med att en person tar ett litet steg, glöm inte det... Kanske gud som fixar det
CITAT (Markus_H @ 08-09-2011, 13:19)  Det var en uppgiven inställning?  Alla förändringar börjar med att en person tar ett litet steg, glöm inte det... Ja,det är en uppgiven inställning eftersom jag ve hur vi människor är,titta bara på historian bakåt! (det finns självklart människor som ärligt är villiga att förändra världen) Samtidigt vet jag att den här världsordningen kommer att ta slut och det kanske fortare än vi kan ana! Vi kan ju inte fortsätta som vi gör idag!
Chamomille
08-09-2011, 12:26
CITAT (silos @ 08-09-2011, 13:04)  INGA människor kan ändra situation i världen hur mycket de än försöker! Kan inte Jesus hjälpa till då, på nå vis?
CITAT (Chamomille @ 08-09-2011, 13:26)  Kan inte Jesus hjälpa till då, på nå vis? Det gör han men vi människor har inte hela bilden för oss om vad som sker i det osynliga.
Läste att Indien de senaste 10 åren ökat sin befolkning med 150 miljoner människor. I det perspektivet så spelar det ingen roll vad vi gör i Sverige gällande utsläpp osv.
CITAT (Markus_H @ 08-09-2011, 13:19)  Det var en uppgiven inställning?  Alla förändringar börjar med att en person tar ett litet steg, glöm inte det...  CITAT (Carl @ 08-09-2011, 13:49)  Läste att Indien de senaste 10 åren ökat sin befolkning med 150 miljoner människor. I det perspektivet så spelar det ingen roll vad vi gör i Sverige gällande utsläpp osv. Har du inte hört om många bäckar små? Dessutom så påverkas även attityder och möjligheter av att någon tar sitt ansvar och gör det man kan. Men sitter alla och väntar på att nån annan ska ta första steget blir det aldrig nån förändring.
*Stintan*
08-09-2011, 13:17
CITAT (silos @ 08-09-2011, 13:38)  Det gör han men vi människor har inte hela bilden för oss om vad som sker i det osynliga. Han kanske ordnar till så det blir lite missfall, hungerkatastrofer, pandemier, krig och översvämningar och andra katastrofer. Annars hade vi ju varit ännu fler
Hej
Om man kollar lite i historien, så har det uppkommit epidemier som tagit bort en stor del av befolkningen, digerdöden, pest, spanska sjukan...Huj vad jag skriver. Men det kanske är naturen som sköter om det så att vi inte blir för många. Sen uppkommer ju nya saker, fågelinfluensan, AIDS...Visst har ju många strukit med, men människan hittar på en massa botemedel sen...
Hälsn Tepa
Chamomille
08-09-2011, 13:33
Det är ju en himla tur att Gud och Jesus inte finns. Då hade vi gått på varandra.
Var så säker att du kommer ångra dina ord endera dag,men jag hoppas ju att du ångra och vänder dig till Jesus! Det första ångrandet är för sent(fast jag hoppas att det inte är så)
Chamomille
08-09-2011, 13:54
CITAT (silos @ 08-09-2011, 14:37)  Var så säker att du kommer ångra dina ord endera dag,men jag hoppas ju att du ångra och vänder dig till Jesus! Det första ångrandet är för sent(fast jag hoppas att det inte är så) Vad ska jag med Jesus till? Och var finns han? Och vad kan han hjälpa till med?
CITAT (Chamomille @ 08-09-2011, 14:54)  Vad ska jag med Jesus till? Och var finns han? Och vad kan han hjälpa till med? Det måste man komma underfund själv!
Huggorm
08-09-2011, 15:37
Som Tepa skrev så finns det bara en lösning på överbefolkningen, och det är en rejäl epidemi, en ny digerdöd. Folk förökar sig som råttor, det går inte att få stopp på.
Chamomille
08-09-2011, 15:39
CITAT (Huggorm @ 08-09-2011, 16:37)  Som Tepa skrev så finns det bara en lösning på överbefolkningen, och det är en rejäl epidemi, en ny digerdöd. Folk förökar sig som råttor, det går inte att få stopp på. Det är enkelt. Ge p-piller istället för en peng.
Huggorm
08-09-2011, 15:53
CITAT (Chamomille @ 08-09-2011, 16:39)  Det är enkelt. Ge p-piller istället för en peng. P-piller är en miljöfara, det sprids redan alldeles för mycket sådant i naturen. Det finns exempelvis mätbara mängder i vårt dricksvatten, och jag tror inte vi mår ett dugg bra av en massa hormoner. Hur skall det då gå i länder där det inte finns något vettigt avloppssystem, vattenrening eller ens grundhygien?
*Stintan*
08-09-2011, 16:01
Sterilisera karlarna!
Chamomille
08-09-2011, 16:03
CITAT (Huggorm @ 08-09-2011, 16:53)  P-piller är en miljöfara, det sprids redan alldeles för mycket sådant i naturen. Det finns exempelvis mätbara mängder i vårt dricksvatten, och jag tror inte vi mår ett dugg bra av en massa hormoner. Hur skall det då gå i länder där det inte finns något vettigt avloppssystem, vattenrening eller ens grundhygien? Dom kan ju börja med att gräva brunnar och sluta pippa.
Gossen Ruda
08-09-2011, 16:06
CITAT (*Stintan* @ 08-09-2011, 17:01)  Sterilisera karlarna! När började männen föda barn? En kvinna kan inseminsera sig.
Chamomille
08-09-2011, 16:10
CITAT (Gossen Ruda @ 08-09-2011, 17:06)  När började männen föda barn? En kvinna kan inseminsera sig. Och en man kan hugga av sig pitten.
*Stintan*
08-09-2011, 16:10
CITAT (Gossen Ruda @ 08-09-2011, 17:06)  När började männen föda barn? En kvinna kan inseminsera sig. Knappast troligt att dom skulle göra i sådan omfattning att jordens befolkning skulle öka.
Huggorm
08-09-2011, 16:12
CITAT (Chamomille @ 08-09-2011, 17:10)  Och en man kan hugga av sig pitten. Men det är ovanligt.
Chamomille
08-09-2011, 16:14
CITAT (Huggorm @ 08-09-2011, 17:12)  Men det är ovanligt. Jaa. Uppenbarligen.
*Stintan*
08-09-2011, 16:16
Fast man får nog lägga den största skulden för överbefolkningen på karlarna.
CITAT (Huggorm @ 08-09-2011, 16:53)  P-piller är en miljöfara, det sprids redan alldeles för mycket sådant i naturen. Det finns exempelvis mätbara mängder i vårt dricksvatten, och jag tror inte vi mår ett dugg bra av en massa hormoner. Hur skall det då gå i länder där det inte finns något vettigt avloppssystem, vattenrening eller ens grundhygien? Kondomer då. Men det viktigaste är nog ändå informationen.
Gossen Ruda
08-09-2011, 16:36
CITAT (*Stintan* @ 08-09-2011, 17:16)  Fast man får nog lägga den största skulden för överbefolkningen på karlarna. Det är nog ett gemensamt ansvar. Inte för mig, jag håller 0:an. Vad jag vet.
CITAT (Gossen Ruda @ 08-09-2011, 17:36)  Det är nog ett gemensamt ansvar. Inte för mig, jag håller 0:an. Vad jag vet.  Noll här med
*Stintan*
08-09-2011, 17:03
CITAT (Gossen Ruda @ 08-09-2011, 17:36)  Det är nog ett gemensamt ansvar. Knappast i den del av världen där befolkningen ökar som mest.
Huggorm
08-09-2011, 17:18
Aids sprider sig ju ganska raskt i särskilt de överbefolkade delarna av världen, men det är ju en sjukdom med långsamt förlopp så det är inte någon bra befolkningsbegränsare.
Piccante
08-09-2011, 17:27
Stora familjer är ännu något man eftersträvar i många fattiga länder då barn både är arbetskraft hemma och en försäkran om åldringsvård. Ju mer primitivt man brukar sin jord och producerar ju fler händer och ju fler arbetstimmar går åt för att få ihop samma mängd föda. Som Huggorm skrev i tråden om Indien att när medelklassen växer och kan försörja sig så minskar barnafödandet automatiskt.
Ge kvinnor rätten över sin egen sexualitet, tillhandahåll utbildning i barnbegränsning och preventivmedel och ge grundläggande skolgång så minskar barnafödandet.
CITAT (Markus_H @ 08-09-2011, 18:27)  Stora familjer är ännu något man eftersträvar i många fattiga länder då barn både är arbetskraft hemma och en försäkran om åldringsvård. Ju mer primitivt man brukar sin jord och producerar ju fler händer och ju fler arbetstimmar går åt för att få ihop samma mängd föda. Som Huggorm skrev i tråden om Indien att när medelklassen växer och kan försörja sig så minskar barnafödandet automatiskt. Ja så är det. CITAT (Markus_H @ 08-09-2011, 18:27)  Ge kvinnor rätten över sin egen sexualitet, tillhandahåll utbildning i barnbegränsning och preventivmedel och ge grundläggande skolgång så minskar barnafödandet.
MissLeia
08-09-2011, 18:57
Jag tror inte att man ska glömma bort att det är människor det rör sig om, vi alla är individer. Hur skulle ni känna om någon kom och tvångssteriliserade, krav, regler, ja alla former av inskränkningar på ens liv?
Skolgång, skolgång och skolgång. Enda lösningen jag ser är att få slut på alla dessa dårar som regerar samt krig. Få igång vettig utveckling och därigenom brukar prioriteringarna landa på annat håll än att yngla av sig.
Huggorm
08-09-2011, 19:13
I Indien har de provat att dela ut belöningar till folk som steriliserar sig, som exempelvis en enklare TV
I Heby får man inte sterilisering bekostad för att de vill ha fler invånare i byn...
CITAT (Gossen Ruda @ 08-09-2011, 16:36)  Det är nog ett gemensamt ansvar. Inte för mig, jag håller 0:an. Vad jag vet.  Vad menar Gossen Ruda och Batski, håller nollan...? Menar ni total avhållsamhet? Eller är det jag som är dum... Tepa
CITAT (tepa @ 08-09-2011, 20:59)  Vad menar Gossen Ruda och Batski, håller nollan...? Menar ni total avhållsamhet? Eller är det jag som är dum...
Tepa har nog kanske att göra med produktionssiffror i barnfabriken
Gossen Ruda
08-09-2011, 20:21
CITAT (Cacki @ 08-09-2011, 21:05)  har nog kanske att göra med produktionssiffror i barnfabriken  Just så.
Huggorm
08-09-2011, 20:26
CITAT (Gossen Ruda @ 08-09-2011, 21:21)  Just så. Skynda på nu då innan det är för sent, du vill väll inte att din ätt skall dö ut med dig?
Behövs nog en rejäl katastrof om vi skall få ner folkmängden till bara vad den var för hundra år sedan. Lite småkrig, naturkatastrofer eller epidemier av övergående art naggar bara lite i kanten. Skulle en miljard duka under är vi snart ikapp igen. Lite som schackrutorna. Fördubblingen sker över allt kortare tid. Kaninerna har fått en värdig rival. Föröken eder och uppfyllen jorden.
Läste för några år sedan på något trovärdigt ställe att jorden klarar 11-12 miljarder sedan kommer det att ta stopp.
CITAT (Cacki @ 08-09-2011, 21:05)  har nog kanske att göra med produktionssiffror i barnfabriken  Ja precis  CITAT (xlxl67 @ 08-09-2011, 21:50)  Läste för några år sedan på något trovärdigt ställe att jorden klarar 11-12 miljarder sedan kommer det att ta stopp. Fast det beror även på hur det ligger till med naturresurserna och hur bra eller dåligt vi hushåller med dem. Som det ser ut i dag är vi tyvärr ganska dåliga på det.
Piccante
08-09-2011, 21:46
CITAT (gnon49 @ 08-09-2011, 21:45)  Behövs nog en rejäl katastrof om vi skall få ner folkmängden till bara vad den var för hundra år sedan. Lite småkrig, naturkatastrofer eller epidemier av övergående art naggar bara lite i kanten. Skulle en miljard duka under är vi snart ikapp igen. Lite som schackrutorna. Fördubblingen sker över allt kortare tid. Kaninerna har fått en värdig rival. Föröken eder och uppfyllen jorden. Nja gör det verkligen det? Man brukar räkna på antalet år det går mellan att befolkningen ökar med en miljard. Intervallet blev kortare och kortare för varje miljard men jag tror man ser en avmattning så att hastigheten sjunker även om befolkningen globalt sett ännu ökar men i Europa och Japan går vi i motsatt riktning. I framtiden får vi nog jobba tills vi är 70 om vi ska kunna ha tillräcklig skattebas för att försörja alla pensionärer.
CITAT (Markus_H @ 08-09-2011, 22:46)  Nja gör det verkligen det? Man brukar räkna på antalet år det går mellan att befolkningen ökar med en miljard. Intervallet blev kortare och kortare för varje miljard men jag tror man ser en avmattning så att hastigheten sjunker även om befolkningen globalt sett ännu ökar men i Europa och Japan går vi i motsatt riktning. I framtiden får vi nog jobba tills vi är 70 om vi ska kunna ha tillräcklig skattebas för att försörja alla pensionärer. Det här funderar jag på ibland så jag kan bli gråhårig. Jag får bara inte ihop det riktigt. Här går det massvis med arbetslösa unga människor och ändå ska de äldre fortsätta jobba minst tills de blir 70?? Någonting är sjukt i samhället. Ungdomar uppmanas först att plugga i det oändliga och när de väl blir färdiga så får de i bästa fall jobb på Mc Donalds!? Jag förstår för det första inte varför vi måste ha en överkvalificerad befolkning som ändå inte får komma in på arbetsmarknaden. Hur kan vi sedan bara tillåta att de som börjar närma sej pensionsåldern bromsar upp den naturliga avgången på det här viset? Istället borde man väl satsa på att plocka in påläggskalvar i tid som är redo att ta över när den äldre går i pension. Fortsätter det så här kommer de väl inte utbildningsmässigt "på rätt plats" förrän de själva snart ska gå i pension...
Mig veterligen så är det bara Kina som barnbegränsning 1 barn per familj vill du har fler får du söka tillstånd . I vissa länder är det en synd att annvända preventivmedel därav så många barn antingen de har råd eller inte . Vad jag vet är att det bor lika många människor i New York som det bor i hela Sverige så vi är bara en fågelskit på kartan och har inte ett hum om vad verklig fattigdom är.
CITAT (Cacki @ 08-09-2011, 23:18)  Det här funderar jag på ibland så jag kan bli gråhårig. Jag får bara inte ihop det riktigt. Här går det massvis med arbetslösa unga människor och ändå ska de äldre fortsätta jobba minst tills de blir 70?? Någonting är sjukt i samhället. Ungdomar uppmanas först att plugga i det oändliga och när de väl blir färdiga så får de i bästa fall jobb på Mc Donalds!? Jag förstår för det första inte varför vi måste ha en överkvalificerad befolkning som ändå inte får komma in på arbetsmarknaden. Hur kan vi sedan bara tillåta att de som börjar närma sej pensionsåldern bromsar upp den naturliga avgången på det här viset? Istället borde man väl satsa på att plocka in påläggskalvar i tid som är redo att ta över när den äldre går i pension. Fortsätter det så här kommer de väl inte utbildningsmässigt "på rätt plats" förrän de själva snart ska gå i pension... Håller helt med dig! Fattar inte heller logiken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|