CITAT (*Stintan* @ 09-09-2011, 10:05)

Ska vi inte ha några servicejobb eller kroppsligt betungande jobb heller i framtiden? Vad är det som gör att somliga inte tror att det finns en massa människor som är urslitna vid 65 idag och i framtiden också? Inte bara förr alltså. Det är väl klart att det är lätt att säga att man ska höja pensionsåldern om man själv är en kontorsnisse men hur skulle samhället se ut om alla vore det?
Kan du ge ett exempel på något arbete som fungerar exakt likadant nu som för 30 år sedan där det inte finns någon utveckling för att förhindra skador?
Jag tror att alla är medvetna om att folk är utslitna vid 65 idag men hur ser utvecklingen ut? Nu talar man om att pensionsåldern kommer höjas för oss som är födda på 70-talet. Jag vet inte hur det ser ut procentuellt fördelat inom alla yrkeskategorier men vad jag sett så lider min generation av andra former av skador än just dessa förslitningsskador. Men ambitionen är ju att utveckla att folk inte blir sjuka av sina arbetsplatser, det ska man väl ändå se som positivt. Och blir vi inte utslitna och oftare äldre så kan en rimlig slutsats vara att pensionsåldern höjs. Inte för att det är något jag skulle uppskatta, men jag förstår varför.
Om man ser till arbete inom sjukvården idag vs 30 år sedan. Jag tror att en stor utveckling skett inom hjälpmedel, men vi har andra problem istället såsom stress kanske? Ingenting är likadant och allting utvecklas och allting kommer att utvecklas mer och syftet är ju att eliminera saker som inverkar negativt. Det finns inget självändamål att slita ut människor och se dessa som förbrukningsvaror, det ligger i allas intresse att saker blir bättre överallt.