Medlem
Antal inlägg: 24
Medlem nr: 20 488
Hej, min vännina och jag har olika åsikter om upphöjda rabatter. Hon påstår envist, att hon läst och hört, att allt , fryser i en sådana (mina) rabatter. Min åsikt är att det inte fryser mer där, än i vanliga rabatter. Vilka åsikter har Ni?
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358
Den gröna vinterväven skyddar mot kyla också faktiskt.
Den gör det något varmare och hindrar kylan från att komma åt snabbt. Växter jag skyddat med en lövhög och grön vinterväv har haft det tjälefritt i marken den senaste vintern medan samma lövhög för en annan växt utan väven har haft tjälad mark så nog gör väven skillnad. Grön vinterväv kan man också tillfällfdigt använda för växter man har ute som inte tål kyla exempel skydda mot lätta frostnätter vår och höst.
Och som skrivits skyddar den mot uttorkning, solen på våren, vind m.m.
I kruka finns andra problem att det kan både samlas för mycket vatten som att det blir för uttorkade och dels tinar det och fryser om vartannat. och kylan kommer från alla håll. För härdiga växter är det inte att rötterna fryser som är fara, för mindre härdiga och känsliga är dock tjälade rötter skadligt.
Upphöjda bäddar är också bra av att det dränerar bort vatten under vintern. Och nog finns det många växter som dör av kyla också. Allt beror ju på vad det är för typ av växt vad som knäcker den. En del dör av kyla andra av vårsolen (temperatur skillnader (som gör att barken spricker) eller städsegröna växter som får bladskadar av tjälad mark). Andra ruttnar upp.
En annan fördel upphöjda bäddar har är värmen under sommaren.