Hmm, frågan är väl vem som ska betala för pensionen, föregående generation? Nuvarande generation? Eller kommande generation?
Sverige har valt att största delen av pensionen ska finansieras av individen själv, och lämnat tänket om att den arbetande generationen ska finansiera pensionärernas inkomst.
Vilket system man än väljer uppstår ju problemet för hur demografiska kurvan ser ut. Vi blir fler och fler äldre per arbetande individ, dvs färre och färre ska försörja och vårda fler och fler.
1) Om dagens arbetare ska finansiera dagens pensionärer så kommer det att bli orimliga kostnader för arbetande befolkning framöver då varje arbetare ska försörja fler pensionärer.
2) Ska var och en finansiera stora delar av sin egen pension så gäller det ju att kunna arbeta länge nog för att spara ihop till en vettig pension och dessutom hålla tummarna för att avsatt kapital föräntar sig tillräckligt väl i fonder etc. Så ju mer sjuk, ju mer skola man går, ju färre arbetade år får man och därmed mycket sämre pension. Kompensera detta genom att antingen acceptera fattighjons-nivå eller arbeta så länge man bara kan.
3) lägga ansvaret på kommande generation att betala vår pension retroaktivt är ju ett effektivt sätt att skuldsätta våra barn upp över öronen och därmed beröva dem en vettig framtid.
Hmm, har inga svar själv på det här. Men så ser jag på saken just idag, har sett annorlunda på det hela tidigare och kommer nog ändra uppfattning i framtiden med
Men hur jag än funderar så ser jag bara en enda orsak, demografi-problemet. Hur vi än gör så skiter sig det mesta så länge utvecklingen i Sverige är sådan att det föds färre barn än det tillkommer nya pensionärer. Skulle kanske gå att importera yngre människor för att balansera upp våran åldrande befolkning? Eller om vi ska vara morbida eller rent av omänskliga så kan vi ju införa ättestupan igen och den vägen jämna till Demografiska kurvan så det uppstår en balans.....