Själv är jag vegetarian men lägger mig inte i när andra äter kött, men detta var ju äckligt. Globalt sett håller jag med dig, maten skulle räcka till fler om vi åt mindre kött. Däremot tycker jag att folk borde äta mer närproducerat kött för miljöns skull. Jag gör det inte själv för jag skulle inte klara av det längre, men det behövs kossor för att hålla betesmarkerna öppna. Många fågelarter har minskat pga det ändrade jordbruket, nu ska det vara stora kolchoser med massor av djur medan småbönderna inte klarar sig. Om ni som äter kött väljer kravmärkta kossor som har haft ett bra liv och hjälpt till att bevara hotade fågelarter så är det en vinst för miljön. Om ni har möjlighet att köpa gårdskyckling är det en vinst för djurskyddet, det blir för många tuppar som måste bort, och istället för att äta de plågade som man vanligtvis kan köpa i affären borde konsumenten efterfråga såna som haft det bra. Detsamma gäller grisar osv. Undviker man långa transporter, onaturligt foder, mediciner osv. tycker inte jag att kött automatiskt är dåligt för miljön. Tänk på att soja har transporterats långa vägar, gamla majs- och vetesorter trängs ut till förmån för de enhetliga Monsantosorterna osv osv. Det är inte så enkelt; om alla skulle sluta äta kött idag skulle inte allting bli bra och somligt skulle bli värre.
--------------------
Det ska gå.
|