CITAT (Azur @ 12-09-2011, 09:45)

Scouts lökar skulle kunna vara Allium stellatum. Den ser ut så där och kallas "Prairie onion" på engelska, dvs det vore helt rimligt att den såldes som prärielök i sverige.
(faktiskt vore nicklök ett bättre namn på cernuum, och prärielök på stellatum, än deras nuvarande svenska namn)
Det kan ju vara min kamrat som direktöversatt namnet från engelska till prärielök och sen missat att det är två olika arter. När jag fick mina exemplar så delade han på en äldre planta. Jag bröt isär rotstammarna så att jag fick ut fler individer. Blommorna på Allium stellatum är väldigt lika den jag har, det har du helt rätt i.
Men jag blir ändå lite tveksam när jag googlar på Allium stellatum alltså... Bladen ser väldigt smala ut på alla bilder, mina är minst 1cm breda. Det står att blomskaftet är böjt på den omogna blomman och rätar upp sig när den slår ut, mina var raka direkt. Det står att bladen ofta vissnar ner när den blommat klart, men mina blad är gröna ännu, fast den slutade blomma för flera månader sen. Ingenstans hittar jag något om rotstammar på äldre exemplar.