CITAT (Anja Danmark @ 12-09-2011, 17:31)

Er det ikke netop en fordel, at der er store blade, som kan bruge meget vand, når problemet er overvanding?
Det ville jeg da synes var logisk

Menade att när plantan slokar pga övervattning är det bra att man klipper av bladen lite för att plantan ska kunna hämta sig igen från dessa slokiga blad och få tillbaka spänsten.Vid övervattning är det bra att i botten lägga ett par lager lecakulor och dessutom blanda ut jorden extra med ex små lecakulor,perlite.
CITAT (spacepingo @ 12-09-2011, 15:16)

Ooops nu har jag definitivt konstaterat att det beror på för mycket vatten. Jag lyfta upp alla slokande streptocarpusar ur sina krukor och det var plaskblött trots att jag inte vattnat dem på ett par veckor just för att de ev skulle fått för mycket vatten. Nu är de "städade" och har fått ny jord. För säkerhhets skull så har jag nu lagt lecakulor i botten på alla ytterkrukor så att ev överflödigt vatten inte stannar i jorden. Om detta inte funkar funderar jag på att gå över till lerkrukor, just nu står de i plast och det håller ju vattnet bättre.
Som lite kuriosa så har jag ett svagt minne av att jag nån gång läst ett "växthoroskop" som beskrev hur respektive stjärntecken lyckades med sina blommor. Mitt (kräftan) stjärntecken ska enligt denna beskrivning vara duktiga på just övervattning.
Jag skulle ej ha så bråttom och planterade om de utan låtit stå på tidningarna ett par dagar och torkat ut.
Du kan även blanda i jorden extra med små lecakulor el perlite,bra när man vill vattna för mycket.
Många är duktiga på övervattning själv är jag en sådan person och attans vad plantor/sticklingar jag tagit död på för att jag gett för mycket vattning.//strepp
Strepp önskar dig en bra dag.