Jag skaffade pluggboxar. Dyra som fan, 199kr/st, men sjukt bra, stabila och hållbara. Består av 49st hål (7x7st) som man fyller med jord. Jag sätter 2-3frön i varje när de kommit upp så knipsar jag bort de klenaste så att det bara är den finaste plantan kvar i varje plugg. Man trycker sen bara ut jordpluggarna med plantorna underifrån och planterar ut. Genomskinlig kupa medföljer för att skapa ett växthus och dessutom en löstagbar underdel som fångar upp överskottsvatten, eller används för undervattning. Allt i stabil tjock hårdplast, Lätt att diska och återanvända. Flera fördelar mot bredsådd. Man slipper paja rotsystemet när man delar på dem. Man kan låta dem stå tills de tål utplantering utan att konkurera lika hårt. Tar ganska liten plats. Bäst lämpad för sallad, misunakål och sånt. Inte så lämplig alls för bönor, squash och stora saker. Den stora nackdelen är ju priset...
För stora saker som gurka, squash, majs och sånt använder jag mjölkpaket (den höga smala sorten), jag skär av toppen på lämplig höjd och klipper av ett av de nedre hörnen för dränering. Man behöver inte plantera om och paja rotsystem, utan kan klippa upp den och sätta ut direkt när plantan är mycket välväxt och fin. Ska börja mjölkpaketssamlandet i oktober, blev för få förra året.
Har även köpt roottrainer med plats för 32plantor och genomskinligt lock. De går att återanvända ett par gånger, men plasten är rätt spröd och klen. Dessutom saknar de botten osm samlar upp vatten och jord. Rätt dyra också. Fungerar jättebra för bönor och sånt med lite mer rotsystem.
Små lagom stora fyrkantiga plastkrukor på en bricka är också bra. Fyrkantiga är mer utrymmeseffektiva än runda.
|