Inatt väcktes hundarna och jag av ett förskräckligt vrålande från ett djur. Jag har kaniner i en hage iträdgården så jag kastade mig upp och tände utebelysningen, men såg inget i trädgården. Vrålandet fortsatte, det var från ett mycket större djur än en kanin, det hörde jag nästan genast. Det lät som när en hund skriker i ångest, skriker och skriker rakt ut i luften. Jag har hundar själv, fast stora, men ändå var jag tvungen att räkna in dem för att säkert se att det inte var någon av dem.
Vad hände där ute i mörkret? Var det verkligen rävar? Parar de sig nu? Kan en grävling och räv slåss om livet? Min granne har en katt, men det här kan omöjligt vara ett så litet djur, det lät mer som en cockerspaniel i storlek med tanke på röststyrkan. Jag letade fram ficklampa och morgonrock och sprang ut, hundarna skällde inne. När jag väl var ute hade djuren flyttat på sig, de var nu inne på min grannes tomt och där av tog skriken. Hade en räv tagit en katt så hade den dött för länge sen, det lät mer som att ett lodjur tagit en nästan lika stor hund och att de kämpade för sina liv, men det var ju mörkt och jag blev rädd... Monstren är ju större i mörkret...
VAD kan det här ha varit? Jag bor på gränsen till skogen i Tyresö, två mil utanför Stockholm. Jag är van vid vilda djur, men det här slår nog alla rekord, jag kunde inte sova sen!
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|