Jag funderar rätt ofta hur stor del av matkontot är grönsaker?
När jag läser så funderar jag högt här hemma.
Om jag bortser 500kr / månad /person ( vilket vi nog gick runt med 15 år sedan när barnen var små och vi hade en väldigt pengarfattig ettårsperiod i livet)
så verkar många klara sig 1200-2000kr/ person / månad. Någon skrev att man handlar påLIDL en annan i närbutiken.
Vi äter som jag nämnde tidigare över 90% ekologist. Ost och korv är oftast svårt att hitta eko med smak vi gillar. Men kött är krav från bonden, ägg kommer direkt från en annan bonde ( utehöns med bra mat), mjölkprodukter ekologist och fisk ska vara vildfångat och hållbart fiskat , räkor är lite svåare men försöker hitta sånt som är märkt enligt MSC ( heter märkningen så). Havsalt, eko-kryddor, eko-ketshup , eko-kakao eko---
Vi är 5 " vuxna" ( läs 2 vuxna och 3 tonåringar) så om vi skulle räkna siffrona ovan till oss blir det 6000-10 000kr / månad. Denna månad var ICA-räkningen 3500kr+ vi kanske har handlat i någon annan butik också1500kr+ 1700kr / månad till kött från bonden + 600kr för ägg = 7300kr
Vi köper mycket jordgubbar och amerikanska blåbär under sommaren ca. 4000kr så pluss 300kr / månad till.
7600kr / månad ( Då äter tre alla måltider hemifrån och två får skolmat under skoldagar) Vi köper nästan aldrig grönsaker utan klarar från midsommar fram till mars-april med det som vi har odlat själva. Komplitterar lite från butiken på våren.
Jag kan bara konstatera att egna grönsaker måste göra en hel del...
|