Jag har använt bokashi sedan början av juni och är helnöjd!
Meningen med att använda ströet är ju att det "konserverar" avfallet, det blir inte jord i hinken. Skulle man då lägga i jord, så blir det ju inte samma sak, eftersom det sker något helt annat i kontakt med jord.
Jag använder 1 kg bokashiströ på ca 3 månader och det är en okej kostnad för mig. Jag har ingen användning för mina 2 varmkomposter längre. Det går mycket fortare att "göra" jord med bokashi. Jag har kvar mina 2 trädgårdskomposter.
Jag har tömt 2 hinkar i en bädd där jag efter 2 veckor sådde salladskål och pac choi. Salladskålen, som jag sådde 2 veckor innan pac choi, växer fort. Allt blev jord efter 4 veckor i bädden. Det tar längre tid ju kallare det är.
Jag har tänkt ha jordfabrik i växthuset i vinter. Jag har tänkt att tömma en hink i en 20-liter hink, som jag då blandar med lite jord och fyller på med jord ovanpå. Till våren kommer jag att plantera direkt i dem och på det viset sparar jag en del pengar och arbete på att slippa köpa jord. Jag brukar köpa 10-12 säckar jord och hoppas nu att slippa det och för de pengarna köper jag bokashiströ.
Enda nackdelen med bokashihinken var under rötmånanden, då den luktade lite, men då ställde jag ut hinken i förrådet eftersom där också är rumstemperatur vid den årstiden. Övrig tid har jag bokashihinken under diskbänken.
Så jag är alltså helnöjd med bokashin!