Jag är också en sådan där återbruksmänniska som använder alla plastförpackningar som det varit mat i. Toarullar är bra som krukor och mjölkförpackningar alla sorter är också bra, både som minisålådor och som omskolningskrukor.
För att minimera risken för röta är dränering och luftning A och O. Därför ställer jag krukor av både återbrukade förpackningar och reguljära små plastkrukor på ett återbukat plasttråg utan hål. Det kan ha varit köttfärs, kycklingdelar, sallad, kotletter eller annat i tråget. ALLA krukor med frö eller skott/stickling måste ha hål i botten. En del stabil hårdplast borrar jag i, men papper och smidigare inte så tjock plast funkar bra med en vass saxspets eller en syl. Alternativt en fin stjärnmejsel. Se till att ha oömt underlag när du gör hål - och som stöd så att hålet inte spicker upp. En träskärbräda eller gammal planka är ju perfekt.
Som någon innan sade; det fungerar ju om man dränerar med lecakulor också. Men då får man se till att inte vattna för mycket ändå.
Man kan mycket väl ha lock på sina frösådder, bara man luftar. Jag lägger något mellan lock och kant som lämnar en lagom stor glipa öppen i ena sidan. Då kan kondensen försvinna och det minskar även risken för röta.
Sedan är jag ju sådan att jag tar tillvara alla småplantor genom att skola om dem var för sig. Men det är betydligt jobbigare och mer riskabelt för plantorna om man sår tätt. I en liten 7 cm kruka sätter jag inte fler än två - 10 frö, beroende på gröda. Handlar det om lobelia blir det förstår fler. Att skola om till en toa- eller hushållsrulle med en planta i varje, är väldigt smidigt. Rullen gräver man sedan ner med planta och allt där man vill ha den. Den bryts snabbt ner i jorden.
Och Hasselfors har en mycket bra såjord. Jorden är viktig.
|