Om det där med krukorna kvar... Förra året grävde jag upp alla blommor i en rabatt och satte perennerna i krukor. Dessa planterade jag sedan ned i rabatten igen. Låter helknasigt men det fanns en orsak. Jorden var rätt dålig och jag ville veta var jag hade alla blommorna, de kommer ju upp lite olika och jag visste inte riktigt när jag skulle ah möjlighet att ta hand om rabatten och jordfärbättra. Just då hade jag absolut inte en chans eller möjlighet.
Förra helgen tog jag tag i eländet. Då var det så enkelt att bara plocka upp alla krukor, på vissa hade rötterna börjat hitta utanför och i vissa var det lite ormbo, men alla mådde bra och hade utvecklat fina rotsystem i krukorna.
Efter att ha blandat ned en massa gödsel och fixat till så kunde jag sedan plantera ned allt så som jag ville ha det och växterna mådde bra.
Hade jag grävt upp alla växter utan att sätta dem i krukor förra året så hade de börjat bli rätt så hängiga då det tagit längre tid, då hade det tagit minst tre-fyra dagar att fixa till hela rabatten i stället för som nu två dagar. Växterna visar inga hängighetstecken alls! Jag väntar med spänning på nästa säsong för att se hur allt växer ihop.
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|