Hej! Det bästa sättet att lära barn att huggormarna är tämligen ofarliga är att ta in dem i klassrummet. Nu för tiden är det förmodligen olagligt. Jag brukade sätta barnen i en ring på sina stolar efter att ha berättat om fobier och låtit barn med ormfobi gå ut. Det är sällan man ser elever så intresserade av en lektion som när de har en huggorm på golvet. Vi brukar spela blockflöjt för ormen så att den dansar. Efter det så kommer ungarna ihåg att ormar saknar hörsel och att kobror inte dansar. Jag brukar också visa hur nära man kan stå en huggorm utan att riskera att bli biten. De första gångerna jag tog huggormar till skolan var det några lärare som blev lätt irriterade. Efter några lektioner så insåg även de mest negativa att det var ett bra sätt att lära sig lite om ormar. Barnen med ormfobi brukar ofta smyga sig in i klassrummet och titta lite på avstånd. Ett bra sätt att bli av med fobin. Efter att under lugna förhållanden ha sett en huggorm så tror jag inte att barnen kommer att slå ihjäl några. Förmodligen kommer de istället att peta ner huggormen i en hink och bära bort den. MVH Jan Lindgren
|