CITAT (Jan Lindgren @ 17-09-2011, 15:41)

Hej1
Jag tror inte att vi som har obotlig cancer förlikar oss med situationen. Efter att jag och min fru gråtit en massa så inser jag att jag måste skärpa mig om omgivningen ska klara situationen. Naturligtvis är det enklare för oss som dör. Vi behöver inte bekymra oss om begravning, husförsäljningen, allt som ska slängas, ny lägenhet osv. Det är ändå jobbigt att inte veta om man ska planera något eller är det meningslöst. För första gången kom jag hem utan plantor från STAs växtmarknad. Nya plantor som jag kanske inte får se nästa år känns verkligen meningslöst.
Läkare kan också vara ett "problem". Den första läkaren som informerade mig sa att jag skulle räkna mitt liv i månader inte i år. Den nuvarande försöker vara lite mer optimistik. OM medicinen fungerar och OM jag tål den så har jag en rimlig chans att klara två år. För ett par dagar sedan ringde de från onkologen och sa att jag genast måste sluta med medicineringen. Mina trobocyter var för få vilket förmodligen innebär att om jag fortsätter att äta min medicin så dör jag snabbare än av cancern. Förmodligen får jag så småningom testa någon annan medicin.
Det som aktualiserar tanken på döden är varje gång jag kommer på att just nu är det förmodligen sista gången jag gör den här saken eller när jag träffat mitt barnbarn och inser att jag aldrig kommer att få se henne växa upp.
Ibland känns livet djävligt!
Jan Lindgren
Tänk om vi människor hade en liten av- och påknapp för oron, ändå.....
Jag kan förstå det där du skrev om växterna från STA, men vet du vad? Just de där blommorna kommer kanske att vara extra värdefulla för dina nära den dag dom bara har minnena av den de älskar kvar... Det säger en som "blev kvar" och som faktiskt vet hur viktigt det är att kunna minnas att det faktiskt fanns glädjestunder även efter den dagen då det svåra beskedet slog ner som en bomb. Orkar du bara så är ingenting du gör meningslöst!
Hoppas att du får fortsätta att göra en massa meningsfulla saker tillsammans med dina kära för lång tid framöver!
Många styrkekramar åt dej och din familj!
/Cacki
Redigerat av Cacki: 17-09-2011, 18:48