|
Håller inte med att man aldrig hör om schäferhunden, det är väl typexemplet för en förstörd ras!! Med den sjukt sluttande ryggen som gör dem så fula fast de egentligen är så vackra! Och så har de väl problem med analkörtlarna bl.a. Måste faktiskt säga att jag inte visste att Cavaliererna hade problem förrän denna tråd kom upp. Mops och bulldog och såna som inte kan andas är däremot vanligt att man hör om, är det inte bulldogen som inte kan föda naturligt dessutom. Hundar med hudveck får hudproblem, många stora hundar har höftproblem, boxrar har känslig hud och de vita kan vara döva. Vad jag har förstått (rätta mig gärna, jag har ingen hund själv och är inte så värst insatt, har varit på hundutställningar och läst/sett på tv men har alltså ingen egen erfarenhet) så är ett av problemen att man på utställningar bedömer hundarna av många raser enbart på utseendet, de ska vara en viss typ och vissa raser har nästan blivit karikatyrer av sig själva. Om en hanhund motsvarar typen väldigt bra och får höga poäng vill alla använda just honom till avel för att deras valpar sen ska bli lika bra, jag hörde om en dalmatiner som blev på modet fast han egentligen var kraftigare än vad som varit brukligt, och då kan hela rasen snabbt förändras om alla plötsligt avlar på det nya sättet. Nu är inte storlek någon sjukdom, men det funkar väl på samma sätt med andra egenskaper. Hur ska man ändra på det? Vill verkligen de flesta uppfödare använda friska okända hanhundar som du säger? Jag tror tyvärr inte det. Självklart finns det massor med ansvariga uppfödare också, men jag har en känsla av att de som hellre använder en prisbelönt hanhund och struntar i hans ärftliga sjukdomar är i majoritet. Man kan väl inte förbjuda dem att para hur de vill? Hur skulle man kunna komma tillrätta med problemet? Det här med valpköparna är en lösning, man får hoppas att fler söker information och avstår från att köpa valp från en linje med problem. Men många är nog tyvärr inte medvetna om problemen, de litar på när uppfödaren säger att det är en jättefin ras utan några problem. Finns det ingen annan väg att gå? Utifrån sett verkar det så enkelt: Om alla domare började döma på ett annat sätt och det krävdes intyg på att hundarna är 100% friska innan man får avla på dem skulle väl problemet lösa sig självt inom några år. Vad är det som gör att det blir så hätskt motstånd så fort någon kräver något sådant? Jag förstår faktiskt inte, är det ekonomiska intressen som så ofta? Det finns väl rasklubbar eller vad det heter, vem bestämmer deras officiella åsikter? Varför går det inte att förändra något? Skulle man kunna förbjuda inavel?
--------------------
Det ska gå.
|