Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> myror.
          theresen
          Inlägg 12-09-2011, 22:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 175
          Medlem nr: 53 971

så...
          hur blir man av med myrorna på den lilla odlingen? har för mig det fanns ett ekologiskt medel man kunde vattna i jorden med men hittar det inte i affären. på alla medel står det att man inte får använda på odlad mark.

dom äter upp en hel del av fröerna och de har bladluskollonier både på bladen och jag hittade även när jag drog upp några av palsternackorna då satt bladlössen precis i skarven mellan rot och blast. har sett att myrorna har grävt upp små vallar kring palsternackorna.

salladslöken har inte kommit alls, ett litet stackars strå kom det.

jag odlar för min skull inte för myrorna, så hur blir man av med dom?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          theresen
          Inlägg 18-09-2011, 23:04
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 175
          Medlem nr: 53 971

markus och jubbe: jo, det är ju det att man får nog använda mycket såpa och det ska ju helst träffa myrorna.
          luckra kan man göra men jag vågar inte det innan sådderna har kommmit upp. och min jord har hållit vatten ganska bra så jag har inte behövt vattna så ofta.
          fun light har jag hällt ut tre flaskor tror jag men det hände inte så mycket.
          provade även olika kryddor som det har tipsats om här.

bassam: har min såpa flaska framför mig... det står så här: "såpa är en ren natur produkt som görs på äkta tallolja"
          "miljöinformation: produkten uppfyller kraven för 'bra miljöval' och är helt biologiskt nedbrytningsbar"
          "innehåller: såpa, parfym och färgämnen" eftersom det är 'grumme' och 'bra miljöval' så tror jag inte att parfymen eller färgämnena är särskilt farliga för jorden.
          'grumme' är ett ganska känt för sina miljövänliga såpor och tvättmedel odyl.
          du kan säkert mycket men ibland undrar jag var du får dina uppgifter ifrån.

jag har problem med sorgmyggor i mina krukor och planterade nyligen lite sticklingar och jag sprayade lite såpvatten på ytan och det är inga sorgmyggor i dom krukorna fastän de är i grannkurkan som inte har fått såpvatten.
          det blev dom en liten vit beläggning på jorden så jag ska hädanefter vattna med det underifrån ist. men nåt fel på blommorna och sticklingarna är det inte.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-08-2025, 19:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon