|
Håller med Stintan, det är inte bara oseriösa på Blocket men en seriös uppfödare ger då oftast hänvisning till en hemsida där man kan se mera hur uppfödaren tänker och vad den gjort tidigare. Men hur man kan ringa och köpa en hund av någon som inte ens uppger sitt namn övergår mitt förstånd. Att alla seriösa får sina valpar sålda ändå är rent skitsnack. Jag satt kvar med 2 valpar till dom var 5 månader och jag räknar mig verkligen som seriös, just nu sitter ett antal uppfödare kvar med valpar runt om i Sverige i min ras och inte 17 är dom oseriösa inte, jag känner dom allihopa. Det är bara en svacka, inte en människa som ringer just nu, sånt får man också räkna med när man tar en kull valpar. Att man ska kunna ge dom en god start även om dom får gå kvar hemma längre än väntat - och definitivt inte rea ut dom! Att det skulle vara "finare" valpar om man går utomlands kan jag inte heller hålla med om generellt. Att det kan vara ett måste i din ras (Anna-Karin) kan jag förstå eftersom den är så väldigt liten så det måste vara en mycket smal avelsbas här. Men jag använder ju hellre en svensk hund där jag kan följa stamtavlan bakåt i många led och vet vilka alla hundar är, vet hur dom ser ut och kan följa alla sjukdomar och hur väl undersökta dom är på SKKs hemsida än ta en vacker utländsk hund som jag egentligen inte vet mycket om bakgrunden på eftersom det inte finns dokumenterat på samma sätt som här. Allt är inte bara svart och vitt och förutsättningarna är ganska olika i olika raser. Och Myo, enl. SKKs grundregler får man inte inavla längre.
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|