Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Någon som är bra på..., vedspisar??? *host,host*
          amaira
          Inlägg 20-10-2004, 11:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Det vill sig inte...

Det är min gamla vedspis i "gamla köket", det "larvar sig" ibland.
          Eller ... är det jag som inte kan?

Visst, det brukar kunna ryka in lite ibland, just när jag tänder. Särskilt när det inte varit eld i den på ett tag. Men jag brukar kunna balansera drag och sånt så det går bra.

Men rätt som det är så bara blåvägrar den!

Det är en Husqvarna nr 27. lite till åren och en smula nött.
          Under ugnsluckan finns en sotlucka, där jag brukar elda en bit papper innan jag tänder eld i spisen, för att få upp draget. Det lärde mig min salig mor sleep.gif .

Sedan är det ett plåtrör som går upp i skorstenen från spisen, för ... ja, därför att.
          Bakom spisen finns en mycket gammal bakugn, som inte har någon egen skorsten, utan röken därifrån ska gå ut under spisens över-kåpa, där det finns ett stort fyrkantigt hål rakt upp i skorstenen.
          Nån som förstår? Kikar man in där ser man rakt upp i himlen.

Detta fyrkantshål är täckt med en lös plåtskiva med isolering. Gjort i alla hast av sotaren förra hösten. Då jag tillkallade honom för att ta bort ett kajbo ur skorstenen - trodde jag. Eftersom det rykte in likadant då som nu...

Oj, nu börjar det bli invecklat... och kanske finner jag svaret själv... när jag bara får ställa frågan ordentligt...

Det är nog den skivan som jag behöver få tät igen...

Just nu brinner det som allra finast i vedspisen. Och ryker in lika fint .
          Jag tänkte inte ge mig, i det avseendet är jag nog som farbror Melker i Saltkråkan rolleyes.gif
          Men, jag får nog ge mig i alla fall. Låta det slockna - innan grannarna blir rädda och ringer brandkåren - och ge mig på det där fyrkantshålet när allt svalnat igen.

Elda för kråkorna heter det. Här finns inga kråkor just nu, men skatorna sitter utanför fönstret och skrattar.

Jaja, alltid roar det nån tongue.gif .

(Jag gillar förresten min skatfamilj, de är jättevackra!)

/amaira *hosthost*

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          gammelnalle
          Inlägg 20-10-2004, 12:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

Inte ska du behöva hosta amaira!!!

Som jag ser det är det 2 saker som gäller när det rör sig om äldre vedspisar:

1: Inget tjuvdrag
          2: Torr ved.

och du har nog problem med tjuvdrag. (Och jag tror inte att de tjuvaktiga skatorna(( pica pica)) kan belastas här.... biggrin.gif )

När spisen har slocknat och är kall kan du försöka med att ta ett sterinljus , tända det , och föra runt skorstenen/anslutningen till spísen samt runt om spísen. Om ljuslågan då "drar" sig mot skorstenen eller någonstans vid spisen kan du nog förmoda att du har ett tjuvdrag där.
          Och du tycks nog ha varit inne på rätt spår TROR jag, PLÅTEN.
          Om du inte själv kan göra en brandsäker tätning bör du inte experimentera med någon permanent lösning utan ta dit en plåslagare och fråga honom SAMT sotarn.

När du tänder en tidning i sotluckan: Är det bra drag då? Det brukar bara "flåsa till"...

Skorstenen fungerar som ett "dragskåp" och ju högre skorsten ju högre självdrag. MEN ibland lägger sig ett "lock" av kall (fuktig) luft i skorstenen... det är då som det är extra bra att tända upp en tidning.
          När sedan skorstenen blitt varm är det självdrag.

MEN luften är precis som oss mäniskor... tar alltid den lättaste vägen...
          och LITE kringelikrokar är det ju via skorsten, anslutningsrör, och spisen.
          Kan då luften tränga sig in i skarvar o.dyl.... tja.. då gör den givetvis det!!!

Fråga gärna någon äldre man (ja, jag är "rasist") i din närhet om vad du skall ha för "tätmedel" , jag har sett allt från asbest, lera !, cement, plåt,glasbitar !!!, murbruk, till moderna "insprutningsmojs"....

björn

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 00:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon