Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> hallon, föröka själv
          katah
          Inlägg 20-09-2011, 08:51
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

Kanske en konstig fråga om än växt som sprider som ogräs i trädgården.

Men jag behöver lite råd ändå.
          Vi planerar att flytta om 3 år och plantera en ny trädgård någon annanstans.
          Plantor kostar multum som välbekant är, därför tänkte jag köpa några hallonplantor
          nu och dela dom så att jag skulle kanske kunna få 30 plantor av 3 som jag köper under 3 år.

Jag kan inte plantera dom på jorden då vår hallonland dog några år sedan och jorden är därmed infekterat av " vad det nu var" .

Tror ni att jag kan lyckas att dela hallonplantor och plantera dom till krukor.
          Kan jag plantera krukorna i jorden under tiden , och hur skulle jag kunna skydda plantorna mot " vad det nu va" på jorden? Eller är det bäst att ha krukor på tex. altanen och ha bevattning på när vi är bortresta under sommaren?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Peztis
          Inlägg 20-09-2011, 18:39
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Jag läste om en gubbe som hade hela sin hallonodling i krukor och han hade hundratals! Så krukodling är ju jättebra, särskilt om man inte vill ha rymmande rötter.

Men nu är det ju så att du egentligen VILL ha rymmande rötter för jag tror det kan vara lite svårt att dela på en hallonplanta. Jag tror inte jag hade gett mig på att dela mina hallon på det sättet i alla fall då de ofta har en rot som det växer grenar ifrån.
          Jag skulle hog ha köpt några säckar med påsjord och skurit hål i dem och planterat en i varje säck så att rötterna kan få sticka iväg och skapa rotskott som du då kan skära av och plantera i egna krukor.

Och varför inte köpa tre olika sorter som kanske har lite olika smak? Kanske en vit hallon, en hösthallon och en annan "vanligare"? Bara ett litet tips...

Just ja, jag hade inte planterat dem där du hade de gamla hallonen utan i så fall hellre på altan. Täck gärna med gräsklipp så torkar de inte ut så lätt.

Om jag minns rätt så odlade han med mycket sand och gräsklipp. Kan det ha varit Nils Åkerstedt? g.gif

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 10:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon