CITAT (Kryddan03 @ 22-09-2011, 20:42)

Jag är antagligen undantaget som bekräftar regeln då jag har en minst åttaårig uppstammad rosmarin som varje vinter står på min fönsterbräda i rakt söderläge. Den står i och för sig alldeles vid balkongdörren och då jag vädrar mycket m h a den även på vintern kanske det räcker för att rosmarinen skall må bra.
Men, som sagt, det hör nog inte till vanligheterna.
Det finns fler som har övervintrade inne utan extraljus med (har jag hört och läst innan med), lyckas man bara spara den nåt år tror jag det går enklare desto äldre den blir. Tycker du det blev så med din att det var lättare när den blivit äldre?
Och sedan har man ju olika klimat inne.
Har du ingen bild på den ? en uppstammad 8årinng låter som ett snyggt exemplar. Tycker rosmarin är jätte fina.
CITAT (mamamaggan @ 22-09-2011, 20:45)

Låter hoppingivande !!!
Då kan jag säkert ha min i växthusmiljö ( c:a 15 plusgrader ) över vintern. Har extraljus där också .
Uppstammad ? Det lät snyggt , kansek man skulle ge sig på också.
Där jag övervintrat rosmarin (köper ju varje år, vissa har jag sparat en längre tid och andra har dött första vintern). Men där har jag ca lägst +10c +15c och under dagen upp till +20c ibland högre och lägre. Så i den temp har det funkat, dock är dom ute ganska länge både så det fryser lätt och snöa, lite höstkyla ute och sen in i växthus +15c skulle nog funka bra. Mina har inte mått dåligt av att tas in direkt från ute. Vissa har börjat blomma mitt i vintern.
Redigerat av flaxss: 22-09-2011, 19:54