CITAT (Eva 33c @ 23-09-2011, 13:15)

Jag gillar inte riktigt denna typ av lista. Alla dessa växter är inte problematiska i hela landet. tex vresrosen, som är ett problem längs kusterna om jag fröstått det rätt, är knappast något hot här i Dalarna. Min vresroshäck med snart 20 år på nacken, har inte spridit sig alls utanför sin planteringsplats. Då har den ändå rabattern på båda sidorna om sig. Inga frösådder har dykt upp heller. Den är väldigt populär bland småfåglarna nu på hösten. Så här är den klart odlingsvärd.
Jättebalsaminen har jag haft, jag fick några plantor en gång som blev meterhöga minst och sprätte frön överallt. Nästa år grodde massor av småplantor, men en stor andel frös bort i de sena markfrosterna och resten hann inte bilda moget frö under säsongen. Så den försvann direkt.
En sån här lista måste åtföljas av en beskrivning av vad som kan vara problem så man kan ta ställning till de egna förhållandena.
Jag håller med dig fullt ut. Reagerade redan när jag hörde programmet på försommaren.
Ska man upprätta en sådan lista, måste man ju ta hänsyn till var i landet växten odlas, och inte bara bestämma att den är invasiv och en fara för inhemska arter.
Odlar i norra Uppland, en bit från kusten, det är zon 4-5 i min trädgård.
Har jättebalsamin varje år och den frösår sig villigt. Ibland fryser en del bort, men jag tar bort alla jag inte vill ha. Det har aldrig dykt upp någon planta utanför tomten. Samma gäller för såpnejlika, bolltistel, gullris och stormhatt. De sprider sig definitivt inte utanför tomten. Inte ens när jag slänger dem på komposten i kanten till skogen.
I programmet talades det om en lista på c:a 10 växter och det verkar rätt rimligt. Men ett totalförbud, skulle förmodligen bara leda till irritation. En annan fråga är ju hur det ska följas upp och vem som ska utrota redan befintliga växter.
En varning tycker jag vore på sin plats där växterna riskerar att bli invasiva.
Det vore också intressant att få veta hur länge en art ska ha funnits för att få kallas inhemsk.