CITAT (Cassiopeia @ 21-10-2004, 02:05)
Eller hjälp familjen / barn i andra länder. Hur man än ser det så är vi i Sverige rika och det finns barn som inte får vård när de är sjuka.
Plan International och SOS Barnbyar kan man t.ex. sätta in en slant till. Och skaffa ett fadderbarn i samma veva.

Här måste jag få protestera kraftigt!
Alla barn i Sverige har det inte bra ekonomiskt, det är fler än man tror som inte får äta sig mätta.
Att få en svår sjukdom innebär för många en ekonomisk katastrof, i barnfamiljer innebär det att båda föräldrarna behövs på sjukhuset och de flesta har bara olycksfallsförsäkringar.
Att som man får göra om barnet är sjukt under lång tid, byta ut sin lön mot ett vårdbidrag på 5200 kr/månaden innebär också en ekonomisk förlust, visst det är nåt man gör utan att blinka för barnet behöver det.
Jag har jobbat i en patientorganisation för dessa familjer och jag vet att de har det otroligt tufft ekonomiskt, tvingas köpa kläder på second hand, ingen semester, överhuvudtaget inget extra, ingen guldkant när man kanske som bäst skulle behöva det.
Det finns många familjer i Sverige med sjuka barn som verkligen skulle behöva en slant till jul.
Likaså finns det säkert många vuxna i låglöneyrken som varit långtidssjuka som också skulle behöva det.