Nu till jul börjar de stora patientorganisationerna lägga på ett kol för att få pengar till sin verksamhet, vanligt är också att vissa företag skänker en slant någonstans i stället för att ge de anställda julklappar.
Jag vill ge min syn på det här, sen gör ju var och en som den vill ändå.
Vill man stödja forskning då ska man absolut vända sig till de stora riksorganisationerna.
Vill man stödja så att enskilda sjuka får en bättre tillvaro kan du ta kontakt med en lokalförening i den stora riksorganisationen där du bor, du kan där öronmärka vad dina pengar ska användas till. Du kan också vända dig direkt till en vårdavdelning och ta reda på om de "behöver" något.
När det gäller stöd till sjuka barn så gör man som ovan skrivits också, men man kan också skänka pengar till sjukhusets lekterapi.
Lekterapin är den viktigaste avdelningen på barnsjukhusen tycker jag utifrån den erfarenhet vi tyvärr har fått. Kanske kan tyckas konstigt att jag tycker så, men på lekterapin vårdar man det friska hos svårt sjuka barn.
Där får dom sjuka, deras syskon och föräldrar en andningspaus, kan koppla bort det jobbiga en stund och barnen kan vara "som vanligt", leka med andra barn, spela tv-spel, hålla kontakt med klassen via datorn.
Föräldrarna kan läsa tidningen, fika och prata med andra vuxna. Inte för intet kallas lekterapin vid ett av våra sjukhus för Oasen. Knuten till lekterapin är ofta sjukhusskolan, de tar hand om det sjuka barnet och deras syskon under en lång vårdtid.
Skänker man pengar till lekterapin är ingen summa för liten, alltid räcker det till några färgkritor, bokmärken, paljetter eller annat smått som förbrukas i mass där. Stora pengar från företag och organisationer används till tv-spel, dvd och datorer, viktiga sysselsättningar om man är sängliggande och eller isolerad.
Vad man däremot inte ska göra är att åka dit med begagnade saker, eller köpa saker och åka dit med, för det är inte bra ur smittosynpunkt, transplanterade barn är extremt känsliga, och dom är ju "långliggare".
--------------------
|