Jag började i skolan 1959 och gick ut 1967 då lagades all mat i skolköket av råvaror men även på den tiden gnällde vi skolbarn fast igentligen var det obefogat vi fick ju jättebra mat och själv åt jag det mesta av den och tyckte det var gott,men så klart var ju min mormors mat bäst lagad i liten skala och inte uppvärmd.I dagens skolor finns ju ingen husmanskost som min generation är uppvuxen med utan det mesta är ju skräpmat och halvfabrikat ,pizza pasta Hamburgare lasange osv osv.Hur många barn i dag har fått lära sig äta rotmos eller Ärtsoppa Kalopps Isterband mm.Jo därför att de flesta föräldrar orkar inte laga husmanskost utan det blir skräpmat bla hämtmat Billys Panpizza ,Mac Donalds mm frusen mat färdiga köttbullar pomes cocakola mm.Inte konstigt att vi har så många överviktiga barn i dag för de blir fullproppade med fet onyttig mat för att inte tala om alla chipps de sätter i sig.Ingen har tid att bry sig om sin hälsa i dag stress stress.Tänker på vad en känd boxare sa Paulo Roberto ! folk lägger ner hundra tusentals kronor lät på ett kök men de annvänder det aldrig ,men så är det ju och det är fan i mig inte klokt ursäkta språket.Vill uppmana alla att titta på Per Morbergs Matresa på 7:an.
|