CITAT (Caprice @ 21-10-2004, 13:09)
Själv litar jag inte på flera av de "stora" organisationerna, typ Rädda Barnen, Uff mfl...
Rädda Barnen har väldigt stora administrativa kostnader, där flygresor, hotell, hyrbilar mm ingår... Och Uff är det ju en privat lurendrejare som står bakom...
Läkare Utan Gränser tex är seriösa.. Hjälpa pandor samt regnskog kan jag oxå tänka mej... SOS Barnbyar likaså...
Att skicka paket med saker till andra länder tror jag funkar bra...
Caprice
Men om du ger till lokala föreningar ex barncancerföreningen, hjärtebarnsföreningen eller föreningen för cyctisk fibros där du bor går inte ett öre till omkostnader, de har bara ett konto och direkt från det betalas också hjälpen ut.
Barncancerfonden däremot har administrativa kostnader, den ägs av de 7 föreningarna i Sverige, var från början en ren forskningsfond. Nu sysslar de med lite annat också.
http://www.barncancerfonden.seCystisk fibrosförbundet vet jag inget om och huruvida hjärtebarnföreningen har en riksorganisation är jag också osäker på.
Lekterapiernas konton tar heller inga avgifter där går skänkta medel direkt in.
Vuxenorganisationerna vet jag bara att Cancerfonden har lokala föreningar likaså Hjärnkraft, så där kan man också hjälpa direkt.
Rädda barnen, Uff, Röda korset, Hoppets stjärna har alla mycket omkostnader, men det måste dom ju ha med den typen av verksamhet. Helt enkelt för att få hjälpen dit där den behövs.