CITAT (herkules @ 03-10-2011, 14:58)

@bettis - nog kommer du väl börja borsta tänderna om någon av dina hundar får problem?
av alla mina hundar är det en (den jag har kvar) som har återkommande problem med tandköttsfickor, självklart borstar jag och håller rent! det tar inte 5 minuter av min tid och han får behålla sina tänder.
det spelar ingen roll om hundarna får råa kycklingvingar (jag barfar) får torrfoder eller stora ben att gnaga på, har de anlag för dåliga tänder (tandsten/inflammationer) så har de och då är det bara skötsel som hjälper.
hundar lever mycket längre idag än vad de gjorde tidigare och med hög ålder kan även dålig tandstatus komma.
Vissa hundraser får ju också oftare problem med tänderna och tandlossning. En kompis har en sheltie som har bedrövlig tandstatus fast den är rätt ung och flera av tänderna har fått dras ut så den kan inte längre tugga på ben eller äta större bitar hård foder stackaren

.
Vet dock ej hur det är med katter. Min är en mix med huskatt, norsk skog skogkatt och lite perser, kanske har persern lätt för att få tandsten? Ingen av mina tidigare katter har haft detta problem och alla har varit utekatter och ätit även sork och fåglar förutom hårdmat och vanlig kattmat om nu det skulle spela någon roll? Han är helröd, får röda katter lättare tandsten? Tandsten leder ju till tandlossning och inflammation i tandköttet så det är rätt så tråkigt att en katt i sina bästa år ska behöva ha såna problem redan...