CITAT (Sommartorparn @ 21-10-2004, 16:34)
CITAT (MariaS @ 21-10-2004, 16:02)
Utrotning: klipp ner skotten så mycket som möjligt och så ofta som möjligt, går även att dra i det man ser samtidigt. Kallas även för uttröttning.
Samma fenomen gäller för knölklockor och kirskål.
Frågan är väl bara om det är ogräset eller trädgårdsägaren som först kommer in i uttröttningens slutstadium.

Teoretiskt sett så borde det alltså varken finnas kvickrot, kirs eller knölklocka i gräsmattan? Men det finns det i min. Och det är från gräsmattan som ovanstående ogräs växer in i buskar och perenner.
Hm, jag tror faktiskt inte att du sköter gräsmattan tillräckligt bra om du har dessa ogräs i den.
Jag är fortfarande tveksam till om man orkar lägga ner så mycket kraft på att klippa kvickroten så man tar död på den.
Tror man behöver hjälp av växter som kunkurerar ut det försvagade kvickrotsbeståndet.
D.v.s. samtidigt som man gör så att kvickroten mår dåligt så är det bra om de omgivande växterna mår bra och därigenom får ett övertag.
I ett trädgårdsland eller en rabbatt tror jag det effektivaste är att gräva och försöka få upp så mycket kvickrotsrötter som möjligt.