CITAT (solbrud @ 05-10-2011, 16:22)

Jag försöker smyga mig in här med ett svar och gör mig liten som en hasselmus så ingen blir arg över en negativt svar.
Vi har nyss flyttat och sönerna som är i början på tonåren har bytt skola. Skolan är enormt sliten, maten kommer från nåt storkök"
De gillar maten, det finns 2-3 rätter dagligen varav en är soppa.
När jag då och då försiktigt frågar om de åtit i "bamba" så tittar det förvånat på mig.
De äter dagligen och säger att det är jag som lärt dem genom att "tvinga" dem att smaka på olika rätter. (undrar om jag lagar dålig mat???)
De berättar att det är poppis att klaga på maten bland ungarna. Ett vanligt alternativ är att köpa Red bull-energidryck och en påse bullar och godis.
Faktum är att jag känner mig lite stolt över att de tycker att den är ok och det är en självklarhet att de ska äta där även om det inte alltid smakar kanon. Frågan är om jag har lyckats med den delen av uppfostran eller inte.
precis samma uppfostran ang. mat som mina föräldrar praktiserade,upplevt att många barn helt enkelt tycker att det smakar äckligt just för att de är ovana vid olika smaker. oftast beror det på att de får enahanda mat hemma,många gånger hämtmat,pizza,kebab ,macdonalds m.m.
det är ju egentligen inte barnens fel utan föräldrarnas. ser dagligen hur föräldrar hämtar pizza på vår lokala bypizzeria vid 4-snåret på väg hem från jobbet.tyvärr lever många så.
tycker du skall vara stolt över din uppfostran,du har lärt dina barn att våga prova. Ulf