Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Slånbär, Lättlagat recept???
          KatteLatte
          Inlägg 07-10-2011, 06:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 260
          Medlem nr: 21 768

Upptäckte förra året att det finns massor med slånbär i närheten av oss. Blev litet nyfiken eftersom man har ju hört så mycket om dom.

Litet googlande, ut och plocka, och sen in med påsen i frysen. (Och nu är det väl lagom att plocka igen och frysa ned, innan fåglarna tar deom; det varattans vad snabbt de försvann efter första frosten förra året).

Nu lär ju slånbär vara litet speciella - skall ej kokas såvitt jag har förstått, och slånbärssaft skall väl lagas så man häller över kokande vatten ettt par dagar i följd.

Alldeles för pilligt för min smak; har någon av er där ute ett mera lättlagat tillvägagångssätt för just slånbär?

Lämpar de sig till något annat än likör och saft?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Eva i Skåne
          Inlägg 07-10-2011, 07:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Har inget tips att komma med, men vill verkligen poängtera det du skriver. Låt inte bären koka!!! Jag gjorde det en gång, men det blev fullständigt odrickbart.
          Annars är det slånbärsdricka jag tänker på i första hand, kanske gele, men det är varianten du nämner att hälla vattnet på bären och låta stå som gäller.
          Slånbärsdricka är god måltidsdryck.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 22:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon