Vilken intressant debatt det blev här... Jag tycker det är jättekul med buskar och träd och sår massor... Frödrivning är ju det gamla beprövade sättet som ger bra tillbaka, i regel... Avläggare jobbar jag en del med...Främst då vad gäller buskar... Träd har jag nästan aldrig hört talas om att man gör avläggare på...Det finns undantag, och det är pil och poppelarterna som brukar kunna rota sig på liggande grenar... Men precis som Kerstin säger är det främst säsongen du ska fundera över...Hösten är mindre lämpad att ta sticklingar än våren... Det handlar också om att hålla en relativt jämn temperatur och ha lagom fuktigt sticklingsjord ... Uteslut strak solljus som ofta ger avdustning i grönmassan på sticklingen...
Ta unga skott...! Om du tar från en gren så försök få en stickling med klack... Om det är ett lövrikt skott, så ta bort allt grönt utom en "tuss" i toppen... "Ögonen" där bladen suttit brukar vara det ställen som bryter med nya rötter... Mycket beror på vilka arter du ger dig på...Ek har jag aldrig hört någon ta sticklingar av, men det behöver ju inte innebära att det inte går... Testa du..!
|