Jag har inte gjort något nytt i år,bara tagit hand om det som finns.Nya rosgången vid garageväggen mot öst är ferdigt nu,alla rosor planterat och perenner emellan. Växthus:Massor med goda tomater,nu är plantorna uppdragen. Gurkor misslyckades jag med,bara några st.Jag hade de i stora krukor,gurkodling är inte min grey ser det ut som. Jag hade en chiliplanta,det blev inget med den heller.Physalis i kruka blev bra,lite sent men jag kunde äter en del,jättegoda, Jag planterade rosen La Reine Victoria i växthuset förra hösten,den var lite klen i kruka.nu har den blivit en klätterros,grenarna är uppe i taket och som den blommat.Jag hade även bönor i växthuset och det blev många måltider av dem. Grönsakasodling i hemmasnickrat pallkragen blev ett platt fall,för mycket gödning tror jag.Sockerärter fick jag en del och pyttesmmå rödlök. Rosorna har blommat överdådigt i sommar,de fick en ordentlig gödning med först hönspellets och senare hästgödsel. Jag grävde upp alla bondpioner i en upphöjd rabatt,det ska bli dagliljor där,men det tar jag till våren.Nu har jag jordslagit några rosor där och lagt ner en massa gräsklipp och löv.en julros och en häxal är redan planterat,dalior jag hade där ligger nu i komposten. Jag har en massa betongplattor som väntar på att blir lagt,men jag tror det blir till våren,hinner kanske med några nu när vädret är så fin. Jag tror jag ska ta bort mitt fågelbärträd/vildkörsbär,det har blivit för stor.Ska ber särbon om hjälp.Äppelträdet borde jag klipper men vet inte om det blir nu. Summa summarum var det en bra trädgårdssäsong tycker jag,jag är nöjd.
--------------------
MVH Renate zon 4
|