|
Dags för en liten summering av trädgårdssäsongen! OK, det är ännu en stund kvar men...
Så här har det varit för mig, i alla fall.
Växthus: Jag har fått upp mittt växthus! Det är ännu några små detaljer kvar (handtagen, en dörr är sned men det ska väl fixas till snarast) samt att jag behöver fixa till lite mer stöd för ena långsidan. Men jag är såååå nöjd!
Bönspaljé: Jag körde ned några långa pinnar på rad i marken för att få lite insynsskydd vid poolen och planterade rosenbönor och vaxbönor. Jag är jättenöjd men har också lärt mig en del! T ex så bör jag plantera varannan rosenböna och varannan vaxböna. Nu råkade jag plantera rosenbönorna på ena sidan och vaxbönorna på den andra så det blev helt igenväxt resp inget alls. Dessutom är ju bondbönorna så tunga att störarna nu håller på att välta. Till nästa år blir det nog en ordentlig spaljé. Kan ju tillägga att jag planterade i liiiite planteringsjord och resten gräsmattejord.
Poolen: Jorde en jättesnygg rundel på ena sidan av poolen med bönorna och på andra sidna buggde jag ett litet däck att kliva i och ur på. Jättenöjd. Nu måste jag bara flytta bort det inför vintern. Tuuungt...
Odlingslådor: Anände spillvirke och snickrade ihop jättefina odlingslådor i storleken 6 pallkragar men efter eget huvud! En del av lådan är nu fylld med krukor med perenner som jag inte har sålt på årets lokala marknad eller som jag inte placerat i trädgården än. Jättenöjd!
Trädgårdslandet: Inte så bra, en himla massa ogräs och jag gödslade dåligt. Men potatisen blev helt ok. I höst ska jag försöka gräva ned en massa löv mm för jag tycker att jorden är lite för hård.
Äppelträden: Har nu klippt mitt Transparente Blanche ordentligt och på marken ligger fasansfullt massa grenar som måste tas om hand. Men jag har gjort lite mos och provat att lägga in klyftor i lag för senare användning så får vi se hur det blir. I år gav mitt Aroma massor med äpplen för första gången och jag är jättenöjd med dessa vackra oh smakrika/-fulla äpplen!
Rabatter: Jag har grävt om en rabatt jag har tänkt göra om i tre år! Och så har jag i helgen gjort en helt ny som jag känner mig så nöjd med. Vilken rikedom att kunna gå till odlingslådan nämnd ovan och bara plocka upp fina krukade växter för nedplantering! Ska bli så spännande att se nästa år när rabatterna "växer ihop", om det blir som jag önskar och hoppas. Har dock en "kirskålsrabatt" att ta hand om. Måste rädda lite små stackare i den och sedna undrar jag om det inte blir total täckning... Suck.
SUMMA SUMMARUM: Det finns massor kvar att göra men jag känner mig ändå rätt nöjd! Jag var fina växter att flytta runt efter behag och då känner jag mig rik! Men många projekt återstår. Fast jag ska väl ha ngt att göra kommande år också!
Så. Det vore så roligt att höra vad ni har gjort, vad ni blev nöjda med eller inte så nöjda med samt lärdomar under trädgårdsåret som gått.
vårälskare
28-09-2011, 09:25
Hej.
Min summering av sommaren är att en del av planerna blivit utförda, men mycket kvarstår.
Vi har bara bott här sen i april så jag hoppas att det blir lite varje vår och sommar framöver. Det har blivit en ny rabatt med lita blandade växter som jag fick av vänner i somras. Resten fylldes ut av sommarblommor.
Mitt efterlängtade sommarkök har påbörjats av mig och rättats till av min man som inte kunde stå ut med det lite vinda och skeva resultat jag åstadkom. Har väntat flera år på det här och tänkte till slut att nu börjar jag, så får jag se vad det blir och då fick jag ju hjälp, så resultatet blev riktigt bra. Nu ska det bara till vatten och ström att ansluta till diskbänken så nästa sommar ska väl köket komma att kunna användas.
Vidare har vi fixat till en utedusch som har sjövatten som värms upp i en slang på gräsmattan av solen. Härligt att ta en dusch ute i det fria med insynskydd gjord av en skärm av flätade grenar, som blev över när jag röjde upp runt växthuset.
Nästa vår ska jag försöka fixa till en rabatt vid uteplatsen så att den blir lite mera ombonad. Har denna sommar haft massor med krukor och det är mycket jobb med att vattna. Särksilt denna underbara varma sommar har jag fått bära mycket vaten. Tur även här med sjövatten så jag kunnat slösa utan att tänka på vattenräkningar.
Vi har även skaffat lite pallkragar att så grönsaker i, för här finns inget trädgårdsland och direkt inte plats för något stort land heller. Så nu ska det bara fixas jord till dom och det går massor med jord att fylla upp dom har jag märkt som det är inte klart heller men det hinner jag nog fixa nästa vår.
Ser fram emot nästa säsong och får kura ihop framför brasan till dess och planera och drömma om hur det ska se ut här i trädgården då. Det blir alltid så vackert när man dagdrömmer.
Ugglemormor
07-10-2011, 17:14
Vad det har växt i sommar!  tack vare de nyinskaffade underbevattningslådorna och vädret. Det blev så trångt i växthuset att man knappt fick plats där och mitt i alltihop var jag ju i sjukhuset 3 veckor o vid hemkomst släpades jag dit att peka ut vad som skulle slängas och vad som jag ABSOLUT ville spara .....  --- hörde, att detta var nog, inte mer så mycket växter..... krmmm....  Det kommer att bli, men håller nu tyst om det.......
mamamaggan
07-10-2011, 17:24
Det har gått mycket på sparlåga i år , utom projektet med ängen som verkligen blev av .
Vi har i stort sett bara sett till att växterna överlevt den torra och heta sommaren .
För första gången sedan 1988 fixade vi till lite utekrukor och amplar på hemmaplan. Där frodas fortfarande kryddväxter blandat med blommor , både perenner och ettåriga sommarblommor.
Vi har fått lära oss att dra ner på ambitionsnivån rejält , så får det bli när vi inte ens kan klippa gräset själva.
Nästa år ska vi göra i ordning en rabatt , kanske vi kan hinna två . Gräva upp plantorna , rensa så mycket kirskål vi kan , försöka med någon variant med tidningar/markväv för att slippa rotogräset.
Ugglemor! Tänk på att trädgård och odling är bland det bästa som finns i just det här med hälsa!
Jag tror att jag för några år sedan hade en "40-årskris" och jag hade det skitjobbigt på jobbet. Jag har alltid varit oerhört trädgårdsintresserad men nu tog det verklig fart! Jag tror att detta hjälpte mig på så många sätt! Och det är ju inte för inte som de anlägger trädgårdar intill sjukhus för patienter att sköta och njuta av. En fd kollega till mig åkte till sin kolonilott och "slog ihjäl" chefen. Lite hemskt uttryck men jag förstår hur hon menade och lite språkförbistringar var det också.
Överbölingen
07-10-2011, 23:16
Ursäkta Peztis om jag stjäl ditt upplägg men det var så bra strukturerat.
Så här har det varit för oss
Växthus: Gurkor och tomater. Massor med gurkor. Och massor med tomater. Hann bara få knappa 2 kg till inläggning för det blev blixt mognad på slutet. För övrigt hann vi bara med surströmming med klanen och ett par middagar samt någon vin och kaffestund i växthuset.
Spaljerat: Bara luktärter men de gav härligt doftande buketter
Plastpoolen: Älskades av barnbarnen och deras föräldrar. Vi fick sköta underhållet dessemellan
Odlingslådor: Pallkragarna på väg utefter sex år. Men odlingarna funkade perfekt.
Trädgårdslandet: Se ovan och lika med barnkammaren. Å andra sidan blev solrosodlingen en flopp.
Äppelträden: Inte vår klimatgrej direkt, men Rescue var till 90 % sorkgnagt men blommade och gav en äppelpaj. Massor med vattenskott. Övriga två överlevare blommade inte ens.
Rabatter: Vi har gjort färdigt vår Salix bullatalund med grusfyllning i gångarna (rollatorbredd för den dagen kommer vad tiden lider). Planterat vid portalen som inte är byggd än vid entrén till växthusets röriga baksida. Frugan har förminskat snuttifieringen kring pionrabatterna och vi har en helt ny rosrabatt framför husets östra fasad. Bara lite jordfyllning kvar och lökplantering.
300 kvm barnträdgård: Nybyggda lekstugan blir ett bra fotogömsle med kamin när jag får till ett litet burspråk och bb får dessutom en egen trädgård. SUMMA SUMMARUM: Några småsaker och några krävande grejer kvar innan vintern får komma annars blir det vårjobb i slutet av april. En strålande sommar med lagom med barnbarn. Perfekt nederbörd med undantag av en storm som höll på att ställa till elände men med goda grannars hjälp så fixade sig några riskabelt knäckta och fellutande storgranar. Fantastisk blomsommar och en total explosion i mitten på juli som småputtrade redan från midsommar.
CITAT (Överbölingen @ 08-10-2011, 00:16)  Ursäkta Peztis om jag stjäl ditt upplägg men det var så bra strukturerat. ... Går alldeles utmärkt och tack för berömmet!
Jag har inte gjort något nytt i år,bara tagit hand om det som finns.Nya rosgången vid garageväggen mot öst är ferdigt nu,alla rosor planterat och perenner emellan. Växthus:Massor med goda tomater,nu är plantorna uppdragen. Gurkor misslyckades jag med,bara några st.Jag hade de i stora krukor,gurkodling är inte min grey ser det ut som. Jag hade en chiliplanta,det blev inget med den heller.Physalis i kruka blev bra,lite sent men jag kunde äter en del,jättegoda, Jag planterade rosen La Reine Victoria i växthuset förra hösten,den var lite klen i kruka.nu har den blivit en klätterros,grenarna är uppe i taket och som den blommat.Jag hade även bönor i växthuset och det blev många måltider av dem. Grönsakasodling i hemmasnickrat pallkragen blev ett platt fall,för mycket gödning tror jag.Sockerärter fick jag en del och pyttesmmå rödlök. Rosorna har blommat överdådigt i sommar,de fick en ordentlig gödning med först hönspellets och senare hästgödsel. Jag grävde upp alla bondpioner i en upphöjd rabatt,det ska bli dagliljor där,men det tar jag till våren.Nu har jag jordslagit några rosor där och lagt ner en massa gräsklipp och löv.en julros och en häxal är redan planterat,dalior jag hade där ligger nu i komposten. Jag har en massa betongplattor som väntar på att blir lagt,men jag tror det blir till våren,hinner kanske med några nu när vädret är så fin. Jag tror jag ska ta bort mitt fågelbärträd/vildkörsbär,det har blivit för stor.Ska ber särbon om hjälp.Äppelträdet borde jag klipper men vet inte om det blir nu. Summa summarum var det en bra trädgårdssäsong tycker jag,jag är nöjd.
Renate, visst blir det inte alltid som man har tänkt sig. Men det du skriver i din sista mening, det är det som är det viktigaste!!!
malcolm
13-10-2011, 17:43
Här har det inte blivit som jag hoppades men i alla fall som förväntat, dvs. ingenting...
ingrid fuxwall
13-10-2011, 17:56
Det har regnat för mycket i år, det mesat har druknat
Halvnöjd.
I år gav jag mej på en jordbit som legat bortglömd i åtminstone 40 år, kanske längre. Det började med en mindre rensning bland alla fult och för tätt växta almar o plommonträd. Det bidde en brun grop! Almrötterna skulle upp, i jorden fanns sånt som hamnar i en skräphög på en tättbeväxt ö. Allt möjligt.
Sedan i slutet på sommaren när nästan hela hålan var uppgrävd kom jag på att klätterrosen skulle stå på det enda ställe där jag hittills inte hade grävt :-8
Det var väldigt frustrerande att låta grävandet gå i vintervila för några veckor sedan.
Jag vill gräva klart! Jag vill gräva NU!
Så nu får jag ägna mej åt drömmar, om en rosenspajle ett magnolia träd och en utbyggd altan....
Krolliljan
25-10-2011, 05:32
Mycket "väggar" har det blivit i år, staket,häckbitar,spaljéer. Många nya perenn-land har det också blivit. Många växter har fått flytta runt efter att vi i pricip bara satte ner dem lite här och var när vi flyttade hit förra året. Vi hade mycket med oss. Många nyinköp har det också blivit, bla träd och buskar. Plattor och stenar har lagts och all sjösten är utbytt mot naturkross. Möbler har målats om. Jag har fått en jättefin planteringshörna med pallkragar och tre planteringsbord. En ny uteplats hann vi med också. I år har jag mest sått perenner och tagit hand om självsådder. Citrontemyntan, aklejorna och malvorna blev bäst. Mest nöjd är jag med planteringshörnan och uteplatsen. De kan jag se hur de blev. Nu längtar jag till nästa sommar så att jag kan se om alla omflyttningarna av växterna blir så som jag har tänkt mig. Nästa sommar ska jag inte ha så många stora projekt  utan passa på att njuta och odla lite grönsaker.
Krolliljan dina växter och den fina uteplatsen har jag sett,men har du lust att visa nån bild på planteringshörnan om du har nån eller har jag missat? Jag hade tänkt få till nåt till våren men det är väldigt bra att planera eller hur?
Krolliljan
28-10-2011, 04:58
Så dåligt med bilder jag har på det då. Svårt att se. Den är omgiven av förrådet, plank, häck och spaljer med klematis och rosor. Fler pallkragar ska in och odlingstrappan. Cementplattor längs förrådet och vid de två planteringsborden vid planket. Just nu bara tre pallkragar. En i full sol där jag hade monstertomatplantan och två i mest skugga där småperenner har fått lugn och ro.
[attachment=65787:IMG_0001_815.JPG]
CITAT (renate @ 12-10-2011, 22:56)  Jag har inte gjort något nytt i år,bara tagit hand om det som finns.Nya rosgången vid garageväggen mot öst är ferdigt nu,alla rosor planterat och perenner emellan. Växthus:Massor med goda tomater,nu är plantorna uppdragen. Gurkor misslyckades jag med,bara några st.Jag hade de i stora krukor,gurkodling är inte min grey ser det ut som. Jag hade en chiliplanta,det blev inget med den heller.Physalis i kruka blev bra,lite sent men jag kunde äter en del,jättegoda, Jag planterade rosen La Reine Victoria i växthuset förra hösten,den var lite klen i kruka.nu har den blivit en klätterros,grenarna är uppe i taket och som den blommat.Jag hade även bönor i växthuset och det blev många måltider av dem. Grönsakasodling i hemmasnickrat pallkragen blev ett platt fall,för mycket gödning tror jag.Sockerärter fick jag en del och pyttesmmå rödlök. Rosorna har blommat överdådigt i sommar,de fick en ordentlig gödning med först hönspellets och senare hästgödsel. Jag grävde upp alla bondpioner i en upphöjd rabatt,det ska bli dagliljor där,men det tar jag till våren.Nu har jag jordslagit några rosor där och lagt ner en massa gräsklipp och löv.en julros och en häxal är redan planterat,dalior jag hade där ligger nu i komposten. Jag har en massa betongplattor som väntar på att blir lagt,men jag tror det blir till våren,hinner kanske med några nu när vädret är så fin. Jag tror jag ska ta bort mitt fågelbärträd/vildkörsbär,det har blivit för stor.Ska ber särbon om hjälp.Äppelträdet borde jag klipper men vet inte om det blir nu. Summa summarum var det en bra trädgårdssäsong tycker jag,jag är nöjd. Jag glömde det besta jag gjort,Jag satt stängsel om hela den bakre trädgården.Inte en enda ros eller andra växter har ätits av rådjuren.
Oj vad prydligt du har det Krolliljan! Kul att se
Tycker inte att jag gjort så mycket, men sen när man tänker efter....
1-parksliden, hyrde in en grävmaskin och körde bort 5 släp med potentiellt smittad jord till deponin. fyllde upp med grus från den gamla uppfarten, på med duk och makadam. Ska färdigställas till våren med planteringsbäddar i trälådor. troligen ett lager till med fiberduk och eventuellt plattor. Parkslide herregud.
2- uppfarten, grävmaskinen fick hyvla av den 20 meter långa uppfarten så att den kunde bli en körbärsträdgård med buxbomsrutor och en uteplats Ett träd blev planterat men sen blev det stopp när jag hörde om buxbomsskjukan. Har inte bestämt mig för ersättningsväxt. Eventuellt blir det en äng istället. Nu står den och samlar ogräs
3- parkering flyttade den gamla buxbomshäcken och gjorde en ny grusad, breddad uppfart med granitkantsten. Ska fyllas på med riktig smågrus när jag hittar en prisvärt ställe.
4- entrérabatt grävde upp en fyrkant vid entrén och planterade 3st crown pr marg, plum pudding alunrot och salvia. Favorit i repris.
5-fotbollsrabatten grävde upp den gamla sjöstensuteplatsen vid förrådet och gjorde en rund liten sittplats av upp-och nervända octogonal sjöstensplattor, som på en en fotboll. Planterade fikon, kiwi, lammöron, alunrot, mormors vinröda ros, alchymist, gul stormhatt i en gul-vinröd rabatt. Osannolikt men fint. Helt kalrt mest nöjd med denna eftersom man ser den från köket. Gjorde också en liten tillällig inramning med en häck av majs och solrosor.
Lanvin... Tycker du att du inte har gjort så mycket? Herre jisses! Hur mycket gör du då näör du väl GÖR mycket?
Väldigt inspirerande att läsa allt ni har gjort i sommar. Själv har jag sysslat med sådant jag inte alls hade tänkt med det var bara att gilla läget. Den mesta tiden gick åt till att "förstöra" trädgården. Nu ser allt ut som ett slagfält jag hade pingborrar som åt upp gräsmattorna så jag har grävt grävt grävt och kört släp efter släp till tippen ändå är det lika mycket kvar. Ett par omgångar har min yngste son dykt upp och haft en kompis med sig och hjälpt till och det var guld värt. Naturligtvis kom det här extrajobbet samtidigt som jag höll på att renovera huset och hade både elektriker och rörmokare som kom oanmälda lite hur som helst eller inte alls. Samtidigt försökte jag få ut lite skörd att frysa in men där fick jag ge mig jag åt upp jordgubbarna och frös in blåbär, björnbär, squash och morötter. Äpplena hann jag inte ta vara på alls men käkade dem under tiden jag jobbade och drack vatten för någon matlagning att tala om hann jag inte med. Tappade några kilo också och det kändes som jag förtjänade det. Tomaterna blev en besvikelse jag hade rätt många sorter men alla utom körsbärstomaterna smakade mest vatten, Jag tycker att jag gav dem de bästa förutsättningar men något måste jag väl ha gjort fel. Jag mosade de mesta och frös in kan ju alltid strukturera köttfärsrätterna lite. När jag ser tillbaka känner jag mig stolt att jag redde ut de mesta så pass bra ändå inte illa alls av en reumatisk pensionär. Nu är jag jätteglad över att övervåningen är färdigrenoverad och jag sitter och syr gardiner och har satt upp 7 adventsstjärnor och fyra ljusstakar så det känns så mysigt. Till jul åker jag till Malmö i två dagar och firar jul och det skall bli jätteroligt och lyxigt. Det är bråttom med julklappar nu så jag jag har designat några förkläden i huvudet som jag skall sätta mig att sy. Vi köper inga dyra julklappar inget får kosta över 100 kronor och det är spännande och se vad alla har hittat på. Till våren skall jag försöka komma till utgångsläget i trädgården och njuta av sommaren. Förhoppningsvis blir det lite utveckling också.
En fin sommar med massa arbetslust efter en tid med ett skadat knä. Kändes lite som allt blev för mycket och mest jobbigt.
Kortat ner en thuja häck, blev 1,2 ton ris i en container. Grävt upp 30 meter spirea häck och gjort om det till blomsterland med dagliljor. Längtar till nästa sommar!
Tagit bort komposter och blomsterland på baksidan huset. Tagit bort 40kvm stenläggning.
Nu är det gräsmatta … som sköts av min robot klippare ”Tina”
Allt är på en mer ”rimlig” nivå (nästan bara)
Kanske det bästa inget som släpar och också skulle göras, bara att hitta på nytt
Monarda
05-12-2011, 08:13
Jag är nöjd med den gångna sommaren, känner att jag lever på den ännu. Som vanligt har man lärt sig något inför kommande säsonger och nya projekt far ju alltid runt i huvudet på en trädgårdstant.
Jättenöjd med den för mig nya tomatsorten Suzanne, det kommer att bli min enda sort nästa år. Gurkan kommer jag att skippa och ska i stället göra mer plats för pelargonerna i växthuset.
Queen Elisabeth och Leonardo blommade överdådigt tillsammans med lavendeln. Har insett nu att den sistnämnda behöver en rejäl nedklippning för att bli fin.Glad blev jag för oktoberstomhatten som verkligen sköt fart och blommade hur länge som helst tillsammans med silveraxet Brunette som verkligen bredde ut sig i år.
Honungsrosorna som planterades hösten 2010 växte så det knakade och ska förhoppningsvis nästa säsong helt täcka den gamla plommonstammen som fick fortleva som växtstöd när den stupade i en höststorm för några år sedan. Clematisarna hade det gott i det fuktiga vädret och vällde ut överallt så jag fick faktiskt ta till sekatören på några ställen.
Begoniorna växte så det knakade i sina lådor och amplar, men till kommande säsong måste det till lite bättre stöd. Luktärtorna som vanligt fantastiska och nu har jag nog slagit fast att man, trots att motsatsen sägs, visst kan odla dom på samma ställe flera år i rad.
Väldigt mycket plommon och äpplen blev det och inte så mycket angrepp i år. Tyvärr klarar man inte att ta hand om hela skörden.
Största och tyngsta jobbet var nog att gräva om min 16 kvadrat stora rabatt mitt på gräsmattan där allt fått föröka sig ohämmat under några års tid. Varmt var det och kostade några rejäla huvudvärkar gjorde det, men ordning och reda blev det. Nu har jag plats för fler ett-åringar, vilket är vinterns stora nöje att planera för. Helt inramad av heliotrop blir den i alla fall.....
Värt att nämnas är att jag även fick fart på sonen som faktiskt skötte grusgången och höll den i alla fall ganska ogräsfri under säsongen.
[attachment=66507:P7211017.jpg]
Gratulerar till en lyckad trädgårdssommar det låter jättehärligt. Jag passar på att fråga lite inför nästa säsong. Den där tomaten Susanne var fick du tag iden ? Heliotrop älskar jag men får aldrig någon riktig fart på den, Jag har faktiskt tagit in en kruka som står inne, hade inte hjärta att slänga den i komposten den hade just kommit igång. Kan jag få ett skötselråd ?
malcolm
05-12-2011, 10:03
Ingenting blev som jag hoppades den gångna sommaren pga. en obeskrivlig trötthet och orkeslöshet, skulle ha byggt en ny uteplats men det blev inte av och gräset blev bara klippt två gånger och det gjordes av sonen. Nu står de vissnade tistlarna meterhöga och det ser allmämt risigt ut på tomten, hoppas jag mår bättre inkommande sommar...
Monarda
05-12-2011, 14:11
CITAT (fvd @ 05-12-2011, 09:21)  Gratulerar till en lyckad trädgårdssommar det låter jättehärligt. Jag passar på att fråga lite inför nästa säsong. Den där tomaten Susanne var fick du tag iden ? Heliotrop älskar jag men får aldrig någon riktig fart på den, Jag har faktiskt tagit in en kruka som står inne, hade inte hjärta att slänga den i komposten den hade just kommit igång. Kan jag få ett skötselråd ? Tack, fvd. Hoppas nästa sommar blir lika bra. Frön till Suzanne fick jag tag på hos Lindbloms Frö. Dom har ingen nätbutik så man får beställa via post eller telefon, om dom nu inte har ändrat inför säsongen 2012. Inte så mycket att säga om Heliotropen, jag sår den inomhus slutet mars. Sås ytligt och ställs ljust. Det kan ta tre veckor innan den gror och därefter in under lysrör. Har alltid haft sorten Marine som blir ca 50 cm hög men nästa år ska jag testa Mini Marin som blir ca 25 cm eftersom jag ska använda den som kantväxt. Hoppas det går bra med din kruka, då kan du ju ta sticklingar av den. [attachment=66514:P8090411.jpg]
Ja det blir det, jag tror att du mår mycket bättre tills dess,
Vad kul att höra ifrån er som känner er nöjda. Det är också bra för oss andra att höra att alla inte har gjort så mycket oavsett om det beror på tid, ork eller pengar.
Det är ofta skönt att höra att man inte istter helt ensam i båten.
Vilka vackra bilder ni har lagt upp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|