Kerstin, du är en pärla, som vanligt!
Jag kollar nu mina val igen, men det verkar som de flesta vill gro från frö.
Jag behöver ju inte ha dom alla, utan försöker bilda en fin kombination av några sorter,
så dom som du rekommenderar bort, väljer jag bara bort.
Det som jag var missnöjd med vitbyttan ( den såg inget vidare ut som växt på riktiga livet)
Stockrosor växer fint, men blir alldeles för höga.
Såpnejlikan blommar inte så länge jag ville.
Och säkert 10 sorter till som inte grodde eller inte blev större i den takten jag tyckte var rimligt.
Vårrabatten är riktigt fin: påskliljor, krokusar, tulpaner, mängder av förgätmigej, vintergrön, små heucheror gröna med röda blommor, heuchera med röda blad och vita blommor, ormöga, smultron, sedum, silversalvia, aklejor
På sommaren blommar bara några klockor och de sommarblommor jag orkar driva dit.
Nu på höstkanten är bara kärleksörten och någon japansk lykta som gör sin plats där.
Så jag behöver en riktigt sommar-höstlyft där.
Jag grästäcker trädgårdslandet och gräsklippet behövs alltid akut där och räcker sällan till blommorna,
lika så komposten.
Om jag nu på hösten får mycket löv, kanske kan jag sprida dit lite extra, men läget är lite blåsigt och öppet mot gatan så det är lätt att löven sprider sig på gatan....
Vi måste gräva bort mycket av vintergrönan och annat vårblommande så att vi får ens plats åt allt nytt,
HUR ska jag jordförbättra där bäst om jag nu inte har tillgång till kompost och täckning?
Kogödsel och torv kanske?
hmm, ska jag" offra" höstkomposten till blommorna i år?