CITAT (KRT @ 16-10-2011, 18:19)

En dum fråga kanske, men hur tidigt kan man märka de typiska tecknen på AS?
Tycker ofta det pratas om att man var tonåring eller äldre när man fick diagnosen, men kan även barn diagnosticeras? Tänker att det kanske kan vara svårt att skilja på barns fascination av speciella ämnen (som dinosaurier eller tåg), och det intresse en person med AS kan visa för vissa ämnen. Eller är jag ute och cyklar

?
Jag har hört "tidigast i 8-årsåldern". Rent generellt kan man säga så här, att om ett barn inte är kontaktbart alls när det håller på med en speciell sak så kan man börja
misstänka AS. Det finns så mycket mycket mer som avviker från normen, så enbart
det är ingen garanti för att barnet har AS!
Om beröring:
Min äldste grabb med AS/högfunktionell autism har problem med det. Lätt beröring är fruktansvärt obehagligt för honom, medans det går rätt bra med hårdare beröring.
När han var liten sa vi att han fick "ont utanför skinnet". Om han gjorde illa sig skrek han samtidigt som han tryckte rejält hårt på stället som skadats. Klippa naglar var ett rent h****te för honom - och oss vuxna. Ibland, när han inte kunde ta i något/någon utan att skada, måste vi tvinga honom - en höll fast, en klippte. Man kände sig som den värsta torterare...

Jag "tränade" honom i beröring: frågade om det var någon särskild del som var känsligare för vanlig beröring (det var ryggen för hans del). Flera gånger varje dag hade vi en stunds berörings-träning och med tiden vande han sig så att det blev lite mindre obehagligt. Sedan han flyttade till egen lägenhet och vi inte träffas så ofta har det blivit värre...men han vet vad som väntar när morsan kommer