Halaj!
Tyvärr har inte jag heller något svar på din fråga, men vill ändå ge lite av mina reflektioner kring ämnet. Kanske kan det ha allmänt intresse.
Jo, jag var på apoteket och köpte en sats sådana där mätstickor för att mäta Ph på min jord. Var nånstans mellan 6 och 7. I alla fall: Så handlade jag en påse kalk för att det skall ju vara så bra för gräsmattan. Och då åkte ju stickorna fram så klart. Jag tog ett glas kommunalt kranvatten (Göteborg) och försökte lösa så mycket kalk i det som möjligt. Vad blidde det? Jo, 7!
Nu är ju kanske kalk inte särskilt lösligt i vatten så det jag mätte kanske mest var kranvattnets Ph, men något pinnhål tycker jag ändå att det borde ha ökat??
Som jag ser det så finns det två förklaringar: 1. Jag är blåst (inte första gången i så fall). Det jag strödde ut var bara något bôôs som gjorde varken till el. från. 2. Det jag strödde ut ökade inte Ph:t utan jordens buffrande förmåga.
Nu kommer det sura. buffrande förmåga? Vaedet? F-n vet. Jag har något diffust minne från kemilektionerna att om man har en buffertlösning med ett givet Ph och häller på ett givet antal vätejoner så minskar inte Ph så mycket som det borde göra. Buffertlösningen ”äter upp” vätejonerna och Ph ökar inte ett smack förrän lösningens buffrande förmåga är noll. Efter det ökar den så som den borde.
Ööhh... jag har också för mig att den buffrande förmågan kallas alkalinitet, fast här är jag osäker.
Hade varit kul ifall någon här med kunskaper i kemi hade kunnat reda ut det här för mig. Har gjort sökningar på nätet, letat i Nationalencyklopedin, men jag får lixom inte ihop det.
//T
|