Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Donationsvecka 17-23 oktober, Har du anmält dig?
          Anma
          Inlägg 19-10-2011, 21:59
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Som sagt, har du anmält din vilja till organdonationsregistret? Om inte, gör det!
          http://www.donationsradet.se/

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Biggan_
          Inlägg 20-10-2011, 19:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Jag anmälde mej för många år sedan. Min sambo hade en transplanterad njure.
          Jag tycker att om man är beredd att ev. ta emot ett organ, så skall man vara villig att donera också.
          Jag tycker att det skulle vara så att alla över 18 år automatiskt är med i transplantationsregistret. Har man då något emot detta så kan man tacka nej. Det finns nog många som inte bryr sej, eller kanske bryr sej men inte kommer till skott att anmäla sej.

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          omk
          Inlägg 20-10-2011, 20:12
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 549
          Medlem nr: 32 435

CITAT (Biggan_ @ 20-10-2011, 20:03) *
          Jag tycker att det skulle vara så att alla över 18 år automatiskt är med i transplantationsregistret. Har man då något emot detta så kan man tacka nej. Det finns nog många som inte bryr sej, eller kanske bryr sej men inte kommer till skott att anmäla sej.

PRECIS !

Hörde nånstans om ett förslag att anhöriga skulle få begravningsavgiften betald (av vem är oklart), mot att de (OM inte den döde sagt nåt annat, naturligtvis !) skulle tillåta donation av den dödes organ.

Men, Biggans förslag är MYCKET bättre !

Kanske en kombination ? Eller både och ?

Precis som många av er redan skrivit; kan man tänka sig att ta emot organ, så måste man även vara beredd att donera. Självklart !!

Edit; jag anmälde mig för många år sen ...

Redigerat av omk: 20-10-2011, 20:14

--------------------
          Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein

Citera
          KRT
          Inlägg 20-10-2011, 20:23
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (omk @ 20-10-2011, 21:12) *
          Hörde nånstans om ett förslag att anhöriga skulle få begravningsavgiften betald (av vem är oklart), mot att de (OM inte den döde sagt nåt annat, naturligtvis !) skulle tillåta donation av den dödes organ.

Har för mig att lagen ändradesför ett antal år sedan - tidigare förutsatte man att den döda INTE ville donera om man inte visste något annat (via register, kort el anhöriga), men numera anses man VILJA donera om man inte meddelat annat. Fast, hur stor killnad det gjort vet jag inte...... Fortfarande för få organ och för många på väntelistorna sad.gif

Får jag flagga för något relaterat? Den 1-2 november ordnas något som heter Forskningens dag i Malmö (1/11) och Lund (2/11) och i år heter det Livets andetag och handlar om lungorna och andningen från det första till det sista andetaget, eller en ny start om man transplanteras.... Populärvetenskapligt av/med forskare och läkare, för allmänheten och helt kostnadsfritt.

Mer info här; http://www.med.lu.se/forskning/forskningens_dag

Redigerat av KRT: 20-10-2011, 20:28

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 07:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon