CITAT (Överbölingen @ 21-10-2011, 00:52)

Den här tråden kära matlagare är fylld av kulturhistoria.
Se bara till skillnaden mellan styv och rinnande ärtsoppa. Ibland t o m klar.
Landskapsskillnader tror jag mig också kunna utläsa.
En kommentar. Min salig mors "Stora kokboken", tryckår 1940, som håller för den bästa a la cartematlagningen rekommenderar att fläsket serveras vid sidan av soppan!!!
By side:
Roliga kommentarer i boken är bland annat att tjädern skall plockas och bör tas ur innan den anrättas!!!
Dessutom ingår näringslära! Man ägnar flera sidor åt serviett vikning. Rådjurssadel med engelsk trangering osv.
Den kokboken och Tore Wretmans "Matminnen" samt Annas kokbok hämtar jag idéer från. Det är också länge sedan jag släppte rödvin till vilt och vitvin till fisk. Ett friskt, smakrikt och syrligt vitt vin går bra till vilt lika väl som ett mjukt mustigt rött vin passar till vissa fiskrätter.
Jag har också ett ex av Stora kokboken som var mors. Jag tror den är från 1935.
När jag gått ut gymnasiet 1978, jobbade jag som kypare på Grand Hotell i Lund. På torsdagar serverade vi ärtsoppa med en sidotallrik med kokt fläsk, korv och en bit kokt bringa. Till det fick man ett bröd och pannkakor. Man fick "svänga" på soppan och äta hur mycket som helst. Tog man bara vatten till, kostade det hela 12.50. Vilket var billigt. (Lika mycket som en stor starköl kostade)
Det värsta var alla akademiskt lagda gäster som skulle ha varm punsch till soppan. Efter några timmar hade man punschkladd upp till armbågarna.