|
Anna-Karin Lundberg
07-10-2011, 06:56
Jag lagar inte så gärna mat, men nu har jag lagt gula ärtor i blöt för att koka ärtsoppa. Känner mig väldigt huslig! Jag har kokat egen ärtsoppa förr, för jag gillar ärtsoppa. Jag lagar det ungefär en gång vart fjärde år eller så...
OK, nu ligger ärtorna i blöt sen igår kväll och ska få ligga tills ikväll. Jag har bytt vatten några gånger, det ska visst vara bra. Jag brukar ha mer lök, timjan och mejram än vad som står på kartongen. Jag har en bit stekfläsk som ska i. Men nån som har något annat tips på hur det blir en "ovanligt god" ärtsoppa?
Den man köper färdig tycker jag är helt OK, den är ganska "grötig". När min mamma kokar blir det ofta väldigt vattnigt med hela ärtor som simmar runt. Vad gör hon för fel? Jag måste lära mig att bryta trenden i familjens felaktiga ärtsoppekok. På kartongen stod att man kunde ha i en bit ingefära, nån som testat det?
Tips och erfarenheter emottages tacksamt!
KatteLatte
07-10-2011, 07:07
Låter som om hon inte har blötlagt/kokat tillräckligt länge.
Är inte helller huslig; men just nåt jag har lärt mig "hårda vägen" map ärtsoppa är att var försiktig med saltet. Vilket dessutom varierar från gång till gång beroende på hur hårt saltat köttet är som du har i.
Ärtsoppa - vad gott; skall nog också laga det snart.
Eva i Skåne
07-10-2011, 07:11
Koka med någon potatis så blir soppan inte så tunn. En klick senap i färdig soppa, som känns för tunn gör också att den blir tjockare.
Överbölingen
07-10-2011, 08:12
Jag kokar ett par kg gula ärtor några gångeromåret. Följer i stort sett KokIAs (Kokinstruktion för Armén) recept. Tärnad potatis, lös sort. Några gula lökar. Ersätter blötläggningsvattnet (som f.ö. är varmt från början) morgonen därpå med buljongen (fettet borttaget) från ett par kokade, rimmade fläskläggar. Tar bort fettet och tärnar köttet. Spär efterhand med vatten eller buljong tills soppan reder sig. Koktid minst två timmar för 6 liter soppa. Ev lagerblad, ibland en bit färsk ingefära. Fläskköttet lägger jag i strax före paketeringen. Salt tillsätter jag när jag tinat och värmt soppan.
mamamaggan
07-10-2011, 10:14
Kokar alltid ärtsoppan tills löken har " lösts upp ".
Använder ganska små lökar, läggs i hela , och de ska i det närmaste lösts upp helt och hållet när soppan räknas som klar.
Blir den för tunn har den kokat för kort tid i för mycket vätska. Har i vätska vartefter , aldrig mer än att det precis täcker ärterna.
Anna-Karin Lundberg
07-10-2011, 18:40
Tack, tack! Nu ska jag sätta grytan på spisen, blir kanske lunch imorgon istället för middag ikväll, det är rätt sent nu.
Löjligt att köpa färgig ärtsoppa, det är ju inte svårt att koka själv, man måste bara komma på det i god tid. Sen har jag på stark senap - mums!
Jag brukar försöka göra ärtsoppan dagen/kvällen innan man skall äta den. Av nån anledning är den alltid godare när den fått stå en dag (i kylen eller ute om temperaturen är sån). Dessutom behöver man inte vara orolig att maten inte blir klar innan natten, jag förundras varje gång över att koktiden är så olika trots att jag gör på samma sätt.
malcolm
12-10-2011, 15:25
Trixet med ärtsoppa är att det skall koka länge, oftast mycket längre än vad det står i recepten. I vintras tärnade jag överbliven julskinka som fick ersätta fläsket och det blev jättegott. Har fortfarande två enliters mjölkpaket i frysen efter det koket.
malcolm
12-10-2011, 15:35
Såg inte att tråden var från den 7:e så soppan borde ha kokat klart nu, menade inte sååå länge.
Jubbe063
12-10-2011, 17:34
Brukar finhacka chili och slänga i, det blir extra hett och gott då. Har jag känsliga middagsgäster har jag i bara en mild sort så man bara anar hettan .
För det mesta kokar jag ärtsoppan i tryckkokaren, tar då ca 40-50 minuter att få den klar.
Ska själv koka ärtsoppa i morgon på 3 liter ,jag brukar alltid lägga i en rimmad fläsklägg som får koka med plus lök ,timjan har jag aldrig i det får den krydda med som vill ha det.Salta gör jag mot slutet om det behövs.jag annser att bästa ärtsoppan får man om man kokar med en hel rimmad fläsklägg med ben och allt ,mot slutet tar jag upp fläskläggen och pillar bort köttet som jag sedan lägger i gen,lägg med ben gör att Ärtsoppan får mycket smak och bli fyllig .
Anna-Karin Lundberg
13-10-2011, 06:50
Soppan kokade länge, för jag var så trött att jag somnade på soffan. Efter ca fyra timmar ställde jag ut den på trappan, då var det natt och kallt ute. Smaken var bra, men det blev en del hårda ärtor i den. Var det för lite vatten tro? Jag hade ett kilo ärtor i en femliters gryta. Fyllde på med så mycket vatten det rymdes utan att koka över, det täckte ärtorna.
Timjan och mejram är kryddor som ska minska gasbildning i magen, det är väl därför man avnänt dem antar jag.
Jag hade i några rivna morötter, en bit ingefära, fem gula lökar och en bit rimmat fläsk. Fläsket blev väldigt mört, men väldigt trådigt. Det tillförde inget, jag ska inte ha det igen. Jag tror det skulle vara gott med nån kryddig korv istället, typ chorizo eller liknande.
Jag ska koka igen, "aldrig mer" köpa färdig ärtsoppa!
Kokar som jag lärt av mamma som lärt av mormor osv. Koka med en gul lök skuren i klyftor en morot ett lagerblad en bit rimmat sidfläsk ev salt på slutet beroende på sältan i fläsket. Färdig kokt när löken har kokat bort, morot och lagerblad tages bort före servering, serverar senap och timjan vid sidan.
Kryddan03
13-10-2011, 18:03
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 13-10-2011, 07:50)  Soppan kokade länge, för jag var så trött att jag somnade på soffan. Efter ca fyra timmar ställde jag ut den på trappan, då var det natt och kallt ute. Smaken var bra, men det blev en del hårda ärtor i den. Var det för lite vatten tro? Jag hade ett kilo ärtor i en femliters gryta. Fyllde på med så mycket vatten det rymdes utan att koka över, det täckte ärtorna.
Timjan och mejram är kryddor som ska minska gasbildning i magen, det är väl därför man avnänt dem antar jag.
Jag hade i några rivna morötter, en bit ingefära, fem gula lökar och en bit rimmat fläsk. Fläsket blev väldigt mört, men väldigt trådigt. Det tillförde inget, jag ska inte ha det igen. Jag tror det skulle vara gott med nån kryddig korv istället, typ chorizo eller liknande.
Jag ska koka igen, "aldrig mer" köpa färdig ärtsoppa! Du saltade väl inte vattnet från början utan mot slutet. Om man kokar ärter i salt vatten riskerar man att de blir hårda.
RibesRubusVitis
13-10-2011, 21:48
Ur Marinens kokbok, 2006 års utgåva (10 portioner, koktid 1-2 tim)
800 g gula ärter (1 liter) 3 liter vatten 100 g gul lök 10 g hel ingefära ( 2 bitar) salt (mejram eller timjan) 2 liter fläskspad 1,5 kg rimmat fläsklägg eller 750 g rimmat bogfläsk
1. Skölj och lägg ärterna i blöt i 3 liter vatten ca 12 tim. Blötläggningsvattnet bör vara ca tre gånger mängden ärter. 2. Koka upp ärterna i blötläggningsvattnet och låt det koka kraftigt några minuter. 3. Vispa ärterna med stålvisp. En del skal lossnar och flyter upp. Skumma bort dessa. 4. Lägg i den skalade, hackade löken samt ingefäran. 5. Låt ärterna koka under lock tills de är mjuka. Rör då och då. Späd med kokande fläskspad eller vatten när så be- hövs. 6. Smaka av ärterna och kontrollera mängden. Det bör vara 4 liter till 10 portioner.
Tips Köttet kan även kokas tillsammans med ärterna. Tänk då på att blanchera köttet innan det läggs tillsammans med ärterna. Koktiden varierar kött/ärter. Soppan serveras med kokt fläsklägg eller bogfläsk skuret i fina tärningar och blandat i soppan.
netaave
14-10-2011, 17:54
Jag saltar blötläggningsvattnet men kokar i nytt vatten, ligger i blöt ca 1 dygn och kokar 2-3 timmar, sista timmen kokar jag med lök och en bit rimmad bogfläsk som jag efter att ha skurit bort fettkanten sen tärnar ner. Man ska ju koka så ärtorna släpper sitt innehåll och liksom reder av soppan, jag får snarare spä än att den blir för tunn. Jag kryddar med mest timjan och bara lite mejram.
Anna-Karin Lundberg
16-10-2011, 07:47
Jag hade ärtorna i blöt i ett dygn, bytte vatten några gånger. De kokades i flera timmar, men jag saltade inte alls. Det enda saltet kom från biten rimmat fläsk, men ändå blev det hårda ärtor. Förstår inte...
Jag har dragit ned på salt i min kost, bara för att det är bättre för kroppen. Det gick fort och lätt, nu glömmer jag att ha i salt i sånt som jag alltid annars saltade friskt. Jag vande mig väldigt fort vid att allt inte behövde saltas extra. Har sällan salt i grytan, jag saltar på tallriken istället om jag tycker att det behövs.
En gång hittade jag en kartong ärtor i skafferiet, de var gamla men jag tänkte "de är ju torkade" så jag kokade ändå. De förblev hårda. Tillslut kökde jag mixerstaven i grytan, för att krossa ärtorna - skam den som ger sig. Det blev inte bra. Nu hade jag nyköpta torkade ärtor, gjorde som receptet ungefär men kokade längre - ändå hårda ärtor. Är jag dömd att äta hårda ärtor i soppan?
CITAT (netaave @ 14-10-2011, 18:54)  Jag saltar blötläggningsvattnet men kokar i nytt vatten, ligger i blöt ca 1 dygn Man skall inte salta blötläggningsvatten, varken för ärtor, linser eller bönor. Om man saltar kommer det att svälla mindre eftersom det osmotiska trycket in blir lägre. Om ärtorna/bönorna är för gamla förblir de hårda hur länge man än kokar dem! Jag har iof märkt problemet mer med bönor än med ärtor. Kolla alltså datum på ärtor och bönor som allt annat och låt dem inte stå i skafferiet i åratal!
Hittade en intressant sida om det där med bönor som inte vill bli mjuka: http://matmolekyler.taffel.se/2010/02/22/b...ll-kokas-mjuka/
smuleborg
17-10-2011, 18:34
Passar också på att göra ärtsoppa på kokspadet av rimmat fläsklägg (fläsklägg, lök, morötter och vad det nu är vi brukar ha i kokvattnet, lite efter säsong). Det blir en härlig grund till soppan. Och så används det som blir över av fläskläggen (tärnad) i ärtsoppan (vi tar till, så det blir mycket över). Kryddar ärtsoppan med lagerblad, mejram och timjan. Ska testa ingefära nästa gång. Grovkornig senap serveras vid sidan om.
Nam, nam. Rimmat fläsklägg med rotmos; dan efter härlig ärtsoppa (och resten fryses in).
Vi lägger ärtorna i blöt i typ ett dygn. Vi har aldrig haft problem med hårda ärtor. För kort koktid? Eftersom vi använder kokspadet av rimmat fläsklägg, är det ju inte helt osaltat om man säger så. Ärtornas kvalitet?
Anna-Karin Lundberg
17-10-2011, 21:14
Jag kollade inte datumet på kartongen, men de var helt nyköpta. Jag köpte lite dyrare ekologiska ärtor (det var fortfarande billigt) men sånt är ju förstås risk att de blir kvar i butiken ett tag. Det här är dock en stor mataffär i Stockholm city, så jag tror inte de var gamla. Jag får prova igen. Lagerblad lät gott!
sara i landet
18-10-2011, 19:50
I den grön rutiga vegetariska kokboken finns det godaste (i min smak) ärtsoppereceptet! Man kokar ärtor i en timme med lagerblad, pepparkorn, ingefära och lök. Efter en timme lägger man i morötter och så koka ½h till. Sen kryddar man med buljong, timjan och mejram. Och så till det bästa av allt, man tärnar halloumiost och lägger i (det står ½ paket, jag tar alltid ett helt, det är så fantastiskt gott!). Till det, precis som du skrev, stark senap!
*Stintan*
18-10-2011, 21:51
Såg idag att det finns gula ärtor som inte behöver blötläggas. Tror dom var utan skal också.
CITAT (smuleborg @ 17-10-2011, 19:34)  Passar också på att göra ärtsoppa på kokspadet av rimmat fläsklägg (fläsklägg, lök, morötter och vad det nu är vi brukar ha i kokvattnet, lite efter säsong). Det blir en härlig grund till soppan. Och så används det som blir över av fläskläggen (tärnad) i ärtsoppan (vi tar till, så det blir mycket över). Kryddar ärtsoppan med lagerblad, mejram och timjan. Ska testa ingefära nästa gång. Grovkornig senap serveras vid sidan om.
Nam, nam. Rimmat fläsklägg med rotmos; dan efter härlig ärtsoppa (och resten fryses in).
Vi lägger ärtorna i blöt i typ ett dygn. Vi har aldrig haft problem med hårda ärtor. För kort koktid? Eftersom vi använder kokspadet av rimmat fläsklägg, är det ju inte helt osaltat om man säger så. Ärtornas kvalitet? Nä, jag har aldrig hårda ärtor i min soppa. Rimmad fläsklägg är delikat. Jag brukar ta vara på spadet efter julskinkan och frysa in i portioner, som jag sedan använder till ärtor. Det gröna på purjolöken blir gott i. Salig mor lärde mig också att använda tärnad potatis, som koker itu men gör att soppan blir tjockare och godare. Rotmos, ja! Särskilt om man får fatt på rimmad oxbringa.
smuleborg
19-10-2011, 20:25
CITAT (niggle @ 19-10-2011, 18:46)  Nä, jag har aldrig hårda ärtor i min soppa. Rimmad fläsklägg är delikat. Jag brukar ta vara på spadet efter julskinkan och frysa in i portioner, som jag sedan använder till ärtor. Det gröna på purjolöken blir gott i. Salig mor lärde mig också att använda tärnad potatis, som koker itu men gör att soppan blir tjockare och godare.
Rotmos, ja! Särskilt om man får fatt på rimmad oxbringa. Ja, så gör också vi, tar hand om julskinkespadet (så himla mycket nam nam). Att låta någon potatis med är bra i väldigt mycket, naturlig redning som du skriver. Märkligt det där med rimmad oxbringa; jag tycker rimmat fläsklägg (med ben naturligtvis) är godare. Det är såklart en smaksak (eller så kan jag inte tillreda oxbringa!).
netaave
19-10-2011, 21:52
CITAT (josohl @ 17-10-2011, 12:51)  Man skall inte salta blötläggningsvatten, varken för ärtor, linser eller bönor. Om man saltar kommer det att svälla mindre eftersom det osmotiska trycket in blir lägre.
Om ärtorna/bönorna är för gamla förblir de hårda hur länge man än kokar dem! Jag har iof märkt problemet mer med bönor än med ärtor. Kolla alltså datum på ärtor och bönor som allt annat och låt dem inte stå i skafferiet i åratal! Ska och ska, det blir ju bättre då så det fortsätter jag nog med.
CITAT (smuleborg @ 19-10-2011, 21:25)  Ja, så gör också vi, tar hand om julskinkespadet (så himla mycket nam nam).
Att låta någon potatis med är bra i väldigt mycket, naturlig redning som du skriver.
Märkligt det där med rimmad oxbringa; jag tycker rimmat fläsklägg (med ben naturligtvis) är godare. Det är såklart en smaksak (eller så kan jag inte tillreda oxbringa!). Rent allmänt tycker jag att fläsk vinner över oxkött. Med oxbringa som undantag. Ska man vara riktigt petig, tycker jag att man måste ha Colemans superskarpa senap till oxbringan. Dessutom ska det i så fall vara gröna ärtor till rotmoset.
Överbölingen
20-10-2011, 23:52
Den här tråden kära matlagare är fylld av kulturhistoria. Se bara till skillnaden mellan styv och rinnande ärtsoppa. Ibland t o m klar. Landskapsskillnader tror jag mig också kunna utläsa.
En kommentar. Min salig mors "Stora kokboken", tryckår 1940, som håller för den bästa a la cartematlagningen rekommenderar att fläsket serveras vid sidan av soppan!!!
By side:
Roliga kommentarer i boken är bland annat att tjädern skall plockas och bör tas ur innan den anrättas!!!
Dessutom ingår näringslära! Man ägnar flera sidor åt serviett vikning. Rådjurssadel med engelsk trangering osv. Den kokboken och Tore Wretmans "Matminnen" samt Annas kokbok hämtar jag idéer från. Det är också länge sedan jag släppte rödvin till vilt och vitvin till fisk. Ett friskt, smakrikt och syrligt vitt vin går bra till vilt lika väl som ett mjukt mustigt rött vin passar till vissa fiskrätter.
CITAT (Överbölingen @ 21-10-2011, 00:52)  Den här tråden kära matlagare är fylld av kulturhistoria. Se bara till skillnaden mellan styv och rinnande ärtsoppa. Ibland t o m klar. Landskapsskillnader tror jag mig också kunna utläsa.
En kommentar. Min salig mors "Stora kokboken", tryckår 1940, som håller för den bästa a la cartematlagningen rekommenderar att fläsket serveras vid sidan av soppan!!!
By side:
Roliga kommentarer i boken är bland annat att tjädern skall plockas och bör tas ur innan den anrättas!!!
Dessutom ingår näringslära! Man ägnar flera sidor åt serviett vikning. Rådjurssadel med engelsk trangering osv. Den kokboken och Tore Wretmans "Matminnen" samt Annas kokbok hämtar jag idéer från. Det är också länge sedan jag släppte rödvin till vilt och vitvin till fisk. Ett friskt, smakrikt och syrligt vitt vin går bra till vilt lika väl som ett mjukt mustigt rött vin passar till vissa fiskrätter. Jag har också ett ex av Stora kokboken som var mors. Jag tror den är från 1935. När jag gått ut gymnasiet 1978, jobbade jag som kypare på Grand Hotell i Lund. På torsdagar serverade vi ärtsoppa med en sidotallrik med kokt fläsk, korv och en bit kokt bringa. Till det fick man ett bröd och pannkakor. Man fick "svänga" på soppan och äta hur mycket som helst. Tog man bara vatten till, kostade det hela 12.50. Vilket var billigt. (Lika mycket som en stor starköl kostade) Det värsta var alla akademiskt lagda gäster som skulle ha varm punsch till soppan. Efter några timmar hade man punschkladd upp till armbågarna.
smuleborg
23-10-2011, 18:23
Även jag har "Stora kokboken", den var min mammas. Tore Wretmans "Svensk husmanskost" är också en guldgruva vad gäller just svensk husmanskost (och lite rolig att läsa i dagens ljus, han skriver om husmödrar och annat). Mannerströms "Husmanskost" känns i sammanhanget väldigt modern, men är matnyttig på sitt sätt.
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 07-10-2011, 06:56)  Jag lagar inte så gärna mat, men nu har jag lagt gula ärtor i blöt för att koka ärtsoppa. Känner mig väldigt huslig! Jag har kokat egen ärtsoppa förr, för jag gillar ärtsoppa. Jag lagar det ungefär en gång vart fjärde år eller så...
OK, nu ligger ärtorna i blöt sen igår kväll och ska få ligga tills ikväll. Jag har bytt vatten några gånger, det ska visst vara bra. Jag brukar ha mer lök, timjan och mejram än vad som står på kartongen. Jag har en bit stekfläsk som ska i. Men nån som har något annat tips på hur det blir en "ovanligt god" ärtsoppa?
Den man köper färdig tycker jag är helt OK, den är ganska "grötig". När min mamma kokar blir det ofta väldigt vattnigt med hela ärtor som simmar runt. Vad gör hon för fel? Jag måste lära mig att bryta trenden i familjens felaktiga ärtsoppekok. På kartongen stod att man kunde ha i en bit ingefära, nån som testat det?
Tips och erfarenheter emottages tacksamt! Jag rensar och sköljer ärtorna och blötlägger dem över natten i rikligt med vatten och 1 msk salt. På fm dagen efter häller jag bort vattnet, sköljer ett par ggr och fyller sedan på med vatten men bara drygt hälften av vad som anges på pkt. Koka upp, skumma och plocka allteftersom bort skal som flyter upp och fyll på med mer vattten om grytan blir för tjock. Ha gärna i en hel gul lök som får koka med tills det är dags att ha i rimmade fläsket som jag skurit smått. Går utmärkt att frysa! Tar strax ut en burk ur frysen till morgondagens middag.
Fick, i förra veckan, smaka några skedar på en ärtsoppa med lite speciell smak. Tillagaren lägger i ETT skalat "hafstärnat" svenskt äpple i soppan som, precis som Smuleborg och Niggle skriver lite högre upp, fungerar precis som en potatis, dvs reder soppan litegrann. Otroligt god, lite annorlunda smak ! Hon är noga med just SVENSKT äpple, för dess speciella smak. MEN, då ska man INTE ha söt senap till, utan bara STARK ! (Dessutom var "soppan" mer som en ragu eller nåt, kunde nästan ätas med gaffel !  MUMSIGT !!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|