Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Jag har fullt med Tistlar, maskrosor och annat ogräs, Tycker att hur jag än rensar kommer det upp nytt hela tiden
          Söttok06
          Inlägg 15-10-2011, 19:36
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 405
          Medlem nr: 10 494

Försökt vara noga på vissa ställen, men jag ser att jorden är full med små tunna rottrådar, antar att det är något ogräs som kommer upp senare. Kommer anlägga en perennrabatt och vill där få bort så mycket ogräs som möjligt innan jag planterar växterna, typ Buxbom, Lammöron, vita Rudbeckia, m m. Har täckt med Halm där nu, tänkte att det kunde vara bra för jorden. Kanske maskarna drar ner och gör jorden lite luckrare (har lerjord). På våren tänkte jag bland i lite grovt grus för dräneringen. Men först rensa en omgång noggrannt.

Jag ser att på en yta som jag rensade fritt från ogräs i våras är det lika mycket ogräs, gräs och annat som en matta eftersom jag lät jorde ligga bar där. Nu måste jag göra om jobbet igen nästa vår. Suck!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Söttok06
          Inlägg 21-10-2011, 19:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 405
          Medlem nr: 10 494

Tack. Jag ska försöka ta tag med rensningen redan sen i slutet av April, eller när jorden är hanterlig. Har tidigare täckt med ett lager tidningar och på det Barkmull där jag inte för tillfället tänkt odla. Men tidningarna har börjat luckras upp och bli till mull och vips kommer ogräset. Ska också se till att jag rensar några vändor och sedan planterar något så att ogräset inte kan växa.

Men är det katastrof om jag anlägger en Perennrabatt och att det ändå finns ogräsrötter i marken?Svårt att få bort varenda liten tråd. Räcker det att jag håller efter när det tittar upp?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 20:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon