Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> vindruvsstock-HJÄLP!
          vildvittra
          Inlägg 22-10-2011, 09:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 346
          Medlem nr: 11 979

lillebror har flyttat in i ett klassiskt atriumhus (första boendet) han har tidigare klagat om en klätterväxt som ivrigt försöker ta sig in i huset. Döm om min förvåning när det visar sig att det är någon sorts vindruva, säkert många år bakom sig då stammen på vissa ställen är runt 15-20 cm. sort har jag ingen aning om men den får gröna goda druvor.... plantan verkar ha klarat sig riktigt bra, växer mot en södervägg.

nu till min fråga, eftersom plantan är mycket mycket äldre än de jag hittat forumsvar om
          tycker jag det är svårare, i regel pratas det om beskärning av en eller två stammar. här har vi en slingrig drös

jag undrar hur man bäst beskär denna, i november efter lövfällning har jag förstått. men vad ska jag koncentrera mig på? hur mycket kan jag ta? eftersom den försöker komma in i huset tänker jag kapa en del men vill inte förstöra för mycket

Tacksam för hjälp då detta övergår mitt kunnande:D
          /Nina
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  281416_10150247300467047_692227046_7897292_7171374_n.jpg ( 80.63k ) Antal nedladdningar: 52

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          merlin68
          Inlägg 22-10-2011, 15:08
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

Beror på vad det är för sorts vinranka. Baltiska staketdruvor behöver man inte klippa ner om man inte önskar det. De kan dock ta mycket plats utan nedskärning. En tumregel för alla vinstockar är att spara exempelvis tre huvudgrenar och tar bort alla andra. De sidogrenar som utgår från de tre huvudgrenarna kortar du in till 2 eller 3 "ögon". Är det en omängd sidogrenar kan du ta bort några så det blir lite luft mellan grenarna. Klart smile.gif !!! Det är på sidogrenarna vindruvsklasarna kommer att växa. På sommaren brukar jag ta bort blad som skymmer vindruvsklasarna så de får så mycket sol som möjligt.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 10:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon