Hallon,
En giva = vad som står på paketen. Nu kör ju jag mest med Algomin och inte dolomit ( undantag cikoria och lavendel kom jag på nu också i brådrasket)
Vill man veta vilket pH ens vatten har så ring vattenverket. Vårt håller 8 ifrån VAverket ( Finnsjön i mitt fall) och det faller något på sin färd hit till mig.
PH stickor de billiga som man inte kalibrerar m h a referenslösningar är tyvärr ganska behäftade med ordentliga felmarginaler likadant för pH papirer, de ger en 'generell' ide om hur pH-t ligger.
Vill man veta just vilket pH man har på jorden så är det att lämna in för analys som gäller och då får man egentligen bara info om hur det är just där man tagit provet!
Ett bra 'mellantummenochpekfingrettrix' är att kika på sk visarväxter och då menar jag inte mossa ;-))
Mer om detta i litteratur etc. Jag har en del surjordsvisarväxter samt rhododentdron trivs rätt i backen hos mig....och cikoria vill itne riktigt. Allt annat frodas utav bara sjutton och det är stallgödseln fel jag menar förtjänst ;-)
Hälsar Ingrid
|