Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rynkiga orkidéblad - för mycket/lite vatten/ljus?, Hjälp!
          Angeline
          Inlägg 26-10-2011, 13:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem nr: 69 306

Har en orkidé som hade jätte fina blad, trots att rötterna inte mådde så bra, så jag planterade denna i vitmossa och rötterna tog sig bra, men efter att jag plantera den i orkidékompost (Hasselfors) så har bladen bara blivit rynkigare och rynkigare, dock har det kommit två blomsterstänger som växer så det knakar. 12 timmar/dag har jag denna orkidé under en lampa på 6500K (lampan är egentligen avsedd för min mango och mina citronplantor) men eftersom jag har dåligt med plats i mina fönster har jag orkidén under detta ljus. Kan det vara att ljuset är för starkt/att den står i ljuset för länge eller att jag vattnat för mycket/för lite som är boven? Har inte vattnat orkidén på några veckor eftersom den var så himla fuktig i rötterna efter moss-behandlingen och annars brukar jag vattna när det inte finns någon kondens i den genomskinliga krukan.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          KRT
          Inlägg 26-10-2011, 17:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Vad är det för orkidé? Och hur menar du med "rynkiga"?
          Jag har lite problem med att nya blad ibland verkar "fastna" och då blir skrynkliga, men detta händer bara tunnbladiga sorter som cambria och oncidium. Detta beror på att blomman står för torrt, men det är svårt att göra något åt det under vinterhalvåret innomhus smile.gif

Hur du ska göra med vitmossan vet jag inte eftersom jag aldrig använt den metoden, tyvärr.

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Azur
          Inlägg 26-10-2011, 18:45
          Länk hit: #3

Gäster

CITAT (KRT @ 26-10-2011, 18:35) *
          blad ibland verkar "fastna" och då blir skrynkliga, men detta händer bara tunnbladiga sorter som cambria och oncidium. Detta beror på att blomman står för torrt

Jag har samma problem med Cambria, Oncidium och Odontoglossum, och har också kommit till slutsatsen att det beror på torka under bladens tidiga tillväxtstadier. En Oncidium av papilio-typ som stod i självvattnande kruka fick aldrig "dragspelsblad", annars får alla det (mer eller mindre, förr eller senare) för mig.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-08-2025, 06:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon