CITAT (fvd @ 25-10-2011, 21:18)

Jag har förökat buskar under årens lopp genom avläggare och lyckats bra för det mesta. Jag gjorde en häck av forsythia på det sättet som var fin i många år. För ett par år sedan byggde min granne till sitt gamla hus och grävde ner fjärrvärme intill tomtgränsen och då rök en del av häcken med. Jag återuppbygger och förlänger den nu men det ser bökigt ut och det går inte så fort. Så för ett tag sedan läste jag i en liknande tråd som den här, att några tog skott och satte i vatten av olika buskar och träd. Då flög det i mig att jag testar det på forsyta också och vips hade jag 30 skott och petade ner dem. Så fortsatte jag några gånger så nog blir det en lång häck fortare om de tar sig. Tror ni det ? Jag tycker också att det är jätteroligt och lärorikt att läsa och delta i trådarna här på forumet. Ni är så vänliga och justa mot alla så jag blir ofta glad och inspirerad. Tack så mycket.
Jag har förökat praktforsythia genom att sicka sticklingar direkt i marken och hållit jorden fuktig, Dock kan det kanske bli problem om det är för soligt på platsen.
Om jag var du skulle jag testa att sticka ner sticklingar som jag ville ha häcken i framtiden och vattna varje dag tills det började växa.