Jag håller helt med dig, smuleborg! Många påstår att Zetas är dyrt, så jag har jämfört en del av Plantagens och Zetas' priser. Jämförelsen har inte alls varit till Plantagens fördel alla gånger.
Zetas har verkligt kunnig personal, som dessutom är inspirerande, problemlösande och intresserad. Urvalet är spännande och varierande och det pågår en ständig plantvård. Zetas är värt en lååång utflykt!
Vad som gör mig dyster i Plantagen (jag har besökt 3 av dem i Stockholmstrakten) är att de verkar sköta plantorna rätt dåligt. Eller inte alls, verkar det som. Är det torrt och varmt flera veckor står plantorna och torkar ihjäl utan att någon plockar bort vissnade växter. Många perenner verkar också ha stått i samma krukor i åratal. Frågar man något läser personalen på etiketten. Det kan jag göra själv.
Däremot vill jag inte klaga över den enda Plantagen-reklamation jag haft (i Värmdö-butiken). Jag fick för några år sedan en felmärkt rhododendron, ringde först och förde sedan plantan tillbaka. Jag blev helt sakligt och vänligt bemött och fick två mindre plantor istället för den stora rosa/orangefärgade (

)
Försäljaren nämnde att de fått en hel container med felmärkta plantor från sin leverantör. Jag antar att det är den verklighet Plantagen-butikerna lever i: fel färg på rhododendron, röd-och gulrandiga tulpaner... Om avtalen med leverantörerna görs centralt, med bl.a. felmärkta plantor som följd, så ska personalen i butikerna få utbildning i hur man bemöter de besvikna och arga kunderna.
Förr sade man att en arg kund berättar för 7 vänner och bekanta hur h*n blivit bemött. Uttrycker man sin ilska på nätet är det kanske 70, 700, 70000? som lär sig undvika en butik eller ett företag. Sådant är svårt att reparera. Bra att Plantagen i Farsta nu verkligen försöker bemöta Anna-Karins kritik!