CITAT (blackvelvet77 @ 24-10-2004, 19:17)
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,22-10-2004, 13:41)
Har du någon vägg med hyfsat med sol så kan du även spaljera upp en vinranka där...
Jo jag har sol hela förmiddagen på min baksida, kan säkert fixa en vägg...ska den förkultiveras eller köper man den "färdig"
Vad kräver den för skötsel?

Man köper färdiga plantor, (vid frösådd vet man ej härdighet och det blir ofta äckliga bär).
Zilga (staketvindruva) som är härdig där du bor vill gärna ha jord med lägre pH. Växtplatsen bör ha hyfsad dränering. Lite gödning på våren ex. ett par spadtag stallgödsel brukar räcka (har du redan näringsrik jord behöver du inte tillsätta så mycket). Vatten kan växten behöva de första året/åren sedan har rötterna sökt sig djupt ner i marken och fixar vatten själva. Någon form av uppbindning behöver man, staketvindruvorna växer ej som vanliga vindruvor de har ett mera vildare växtsätt. All hård beskärning på äldre ved utförs på senhösten innan jul oftast räcker det med att gallra ur växten lite när den blivit äldre. På sommaren kan man pincera (klippa i de gröna växtdelarna).
Hur man pincerar/sommarbeskär kan du läsa om här:
http://www.odla.nu/bar/vindruvor.shtmlHär är bild på min zilga efter sommarbeskärning