CITAT (Myosotis @ 29-10-2011, 11:56)

Det finns ju en fisktrappa till Skärån, verkar onödigt om det finns hinder på andra håll.
Ja du, det är så mycket dumt vad gäller hur vattendragen sköts att det inte skulle förvåna mig ett dugg om man sätter en fisktrappa uppströms en fördämning...
Dessutom är det snarare regel än undantag att fisktrappor är gjorda så att fisk inte klarar att ta sig upp i dem, och även om fisken klarar det så blir de flesta ynglen i alla fall mos i turbinerna när de ska nedströms igen sen. Vattenkraft och fisk går inte ihop.
CITAT (Myosotis @ 29-10-2011, 12:06)

Bäcken går förresten i ett rör under jorden i typ några hundra meter en bit nerströms men det stör tydligen inte fiskarna.
Det gör det nog, framförallt kan det vara svårt för fisk att vandra uppströms genom såna rör pga att de antingen är för grunda eller har för snabb strömning (inte ens öring klarar flera hundra meter hård ström utan skydd).
Bäcköringar borde dock bo nånstans i närheten så nån djuphåla måste hålla vatten även under torrår, och/eller så kan de ha flyttat in från områden uppströms sen bäcken senast torkade ut.
CITAT
Vad säger ni om att störa dem? Slutar de leka om jag lånar en fisk en stund bara för att titta?
Om det är öring så är den skyddad under leken, men å andra sidan finns det ju ett bevarandeintresse att få veta att det faktiskt
är öring. Jag skulle nog håva upp en för att få bekräftat att det är öring, sen rapportera att det finns öring i bäcken till länsstyrelsen eller de där fiskeriverket-killarna din granne sett. Den slutar knappast leka för att du håvar upp den och lite snabbt identifierar den.
CITAT
Bra idé! Den har tidigare grävts djupare och ser på vissa ställen mer ut som ett dike. Inte så lämpligt förmodligen.
Öringbestånd i småbäckar är ofta hotade av täckdikning, fördämningar, utsläpp och allsköns grävarbeten, så det skadar inte att länsstyrelsen vet om att de är där.
Redigerat av Azur: 29-10-2011, 11:34