CITAT (Myosotis @ 29-10-2011, 12:44)

Om jag nu håvar upp en, hur ska jag artbestämma den? Vad ska jag titta efter? Och hur ska jag hantera den, man ska väl inte ta i dem med bara händerna va? Kan den vara i en spann en stund?
Är fisken
brun/svart med röda och svarta prickar över hela sidan är saken klar - det är en bäcköring. Lekande havsöring är dels mycket större, dels silverfärgad, och alla prickar sitter ovanför sidolinjen. Enligt
denna PDF så stoppas alla vandrande öringar (havsöring) av dammen vid skäralid, så alla öringar uppströms från det är icke-vandrande (bäcköring).
Är den silverfärgad
utan prickar, med två ryggfenor varav den bakre är väldigt liten så är det sik eller siklöja. Är den silverfärgad med bara en ryggfena är det nån karpfisk.
Ta aldrig i fisk med torra händer! Undvik om möjligt att ta i fisken, om du absolut måste ta i dem så blöt händerna först. Om du har nån genomskinlig glas eller plastbytta kan du ju fylla den med vatten och pytsa ner fisken där i några minuter så du kan titta på och fotodokumentera den. Annars en hink.
Nej just det, det har du ju rätt i - Fiskeriverket ingår nu mer i
Havs- och vattenmyndigheten, och jag har inte längre nån koll på vem du ska prata med.