På frågan om överhängande grenar, behövs den almänna uppfattningen korrigeras lite, det är nä,ligen inte sant att man får kapa allt som hänger över tomtgränsen i en rak linje upp, det skall utföras på ett yrkesmannamässigt korrekt sätt, annars är det den utförande parten som har ett ansvar för ev skador på trädet.
Det är väldigt ofta bråk mellan grannar om just träd, vilket vi upplevar på nära håll båda med hot och skitsnack om just grannerna som antingen fällt eller inte vill fälla, mitt bästa tips är att bjuda över grannen på en fika i lugn och ro eller om det är infekterat ta det lugnt över häcken och berätta era exakta önskemål utan att ställa krav, när först osämjan och bråket är verklighet är det väldigt svårt att backa bandet och få en bra lösning.
Men till huvudfrågan, så står du inte alls illa mot föreningen, om inte det i era stadgar står specifikt att det iinte får finnas träd högre än -- m eller någon annan klausul så har dom ingen rätt att vara sg gå inn på din tomt (egenmäktigt förfarande, vilket oftast ger en dom om ersättning och vite)eller kräva träd på din tomt (din egendom = ditt ansvar) fällda.
Men läs stadgarna och ta kontakt med jurist för rådfrågan, det finns en del gratisrådgivningar vilka kan ge dig tipps om hur du bör förhålla dig. Tyvärr är inte detta ovanligt jag har till och med blivit bett om att döma ut friska träd för att styrelsemedlemmar ville ha mer sol på sina tomter, eller motsatt se till att riskträd skulle stå kvar för att jävlas med boende.
Oftast tror jag dock att sådana här frågor rör sig om oförstånd och inte djävulskap, men som sagt kolla stadgarna prata med jurist innan du möter styrelsen ev. kan du be om att få ett skriftligt utlåtande på orsak till beslut och vilka paragrafer i stadgerna beslutet grundar sig på.
Bara ett litet tilläg, jag vet inte vad du menar med miljöexpertis men när det gäller trädvärdering i juridska frågor vägar utlåtande från trädvårdare/arborist mer än något annat.
Lycka till och om du behöver kontakt med lokal expertis så hör gärna av dig antingen till mig eller till svenska trädföreningen så skall du få kontaktuppgifter till kompetent företag i din närhet.
Mvh Mike
|